Sprookjes

Alles over de Disney Classics en de nieuwe Disney Animation films.
Gebruikers-avatar
Stitch87
Member
Member
BerichtenCOLON 1521
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2016, 08:00

Haha, bedankt voor de uitgebreide uitleg Mama! Ga straks eens kijken of ze het in mijn andere sprookjesboeken aanhalen. Vrees dat er wrs geen uitleg zal te vinden zijn van de echte disneysprookjes? Of zijn alle disneyfilms gebaseerd op reeds bestaande oude sprookjes?

Ondertss Moana nog eens gezien, ik was idd fout over haar moeder ;)
Gebruikers-avatar
olafLover
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2015, 14:49

Volgens mij zijn er van de meeste Disney sprookjes wel een andere oude variant te vinden. Mijn vriend en ik waren laatst iig aan het zoeken naar Belle en het Beest en nog een en die konden we vinden. Dacht dat de Lion King op Hamlet was gebaseerd, maar die heb ik nooit gelezen, dus dat weet ik niet.
Gebruikers-avatar
Mama van prinsesjes
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4991
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2015, 19:52

Stitch87 schreefCOLONHaha, bedankt voor de uitgebreide uitleg Mama! Ga straks eens kijken of ze het in mijn andere sprookjesboeken aanhalen. Vrees dat er wrs geen uitleg zal te vinden zijn van de echte disneysprookjes? Of zijn alle disneyfilms gebaseerd op reeds bestaande oude sprookjes?

Ondertss Moana nog eens gezien, ik was idd fout over haar moeder ;)
Graag gedaan, we vinden dit erg leuk.

;) we gaan er de komende tijd nog wat meer artikelen aan wijden, dus wacht gerust even af en laat je betoveren door alle magie.;)
Volg onze avonturen op instagram
Gebruikers-avatar
Stitch87
Member
Member
BerichtenCOLON 1521
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2016, 08:00

Haha, Assepoesters moeder was 'ziek'. Die van Ariel gewoon 'gestorven'. Moeder van Jasmine leeft nog (amai, heel dat verhaal is anders :o )
Gebruikers-avatar
Mama van prinsesjes
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4991
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2015, 19:52

Hahaha. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volg onze avonturen op instagram
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

Waarom heeft Aladdin geen moeder ?

We gaan verder met deze reeks en belanden nu heel wat jaren na Sneeuwwitje .
Ook voor deze straatrat gingen we even rondneuzen en kwamen we heel wat interessante dingen te weten .


Afbeelding
foto is van Mommy Mafia

Over de film

Aladdin is een Disney-animatiefilm uit 1992 geregisseerd door Ron Clements en John Musker. Voor de oorspronkelijke Amerikaanse productie werden de stemmen van Scott Weinger, Robin Williams en Linda Larkin gebruikt. Het is de 31e animatiefilm van Disney. In 1988 kwam Howard Ashman met de suggestie voor de film . En samen met Alan Menken schreef hij het scenario voor deze film . De film won 2 Oscars (1993: beste muziek en beste nummer, voor A Whole New World) . En won 3 Golden Globes (1993: beste muziek, beste lied en beste stem (Robin Williams als Genie) . Er volgde nog 2 vervolg films , een animatie reeks en een musical die op verschillende plaatsen te zien is .

Over het sprookje

Aladin is een kleermakerszoon, een straatschoffie dat steelt om te overleven. Op een dag komt er een tovenaar uit Afrika, die zegt Aladins oom te zijn. Samen met hem gaat Aladin op reis naar de woestijn. Daar laat hij hem afdalen in een grot om een bijzondere lamp op te halen. Aladin wordt streng gemaand niets aan te raken, behalve de desbetreffende lamp. Hij neemt echter onderweg in de grot zoveel schatten mee als hij kan, waardoor hij bijna niet omhoog komt. De tovenaar wordt hierdoor zo kwaad dat hij de grot dichtgooit. Aladin heeft echter voor noodgevallen een ring van de tovenaar gekregen. Op het moment dat hij eraan draait verschijnt er een geest, die Aladin op diens wens naar huis brengt. Als Aladins moeder de lamp later oppoetst, verschijnt er een djinn die in staat is wensen te vervullen en die hen hiermee steeds weer uit de zorgen kan helpen. Zoals je kan lezen is het verhaal heel anders als bij de Disney versie . Het volledige originele verhaal kan je hier lezen

Afbeelding
foto is van Wikipedia

nu de vraag is waarom heeft Aladdin geen moeder ?
In een paar verhalen heeft hij die namelijk wel .
En in de Disney versie zou er officieel ook wel een moeder zitten .
Maar deze versie werd niet goedgekeurd . Na het verwijderen van de moeder en de 3 vrienden van Aladdin kreeg de film uiteindelijk een go en kwam hij in de bioscopen zoals we hem nu nog altijd kennen . Hieronder kan je een schets van de moeder van Aladdin .

Afbeelding
foto is van http://disney.wikia.com


bron : Wikepedia
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

Waarom heeft Belle geen moeder ?

Vandaag duiken we in de wereld van Beauty an the Beast .
Een verhaal dat in ontelbaar veel boeken en films voorkomt en binnenkort weer in de bioscopen komt .


Afbeelding
foto is van Disney movies

over de film

Belle en het Beest (Engels: Beauty and the Beast) is een Amerikaanse animatiefilm uit 1991 van Walt Disney Pictures. Het is de 30e animatiefilm van Disney. Het verhaal is gebaseerd op dat uit het gelijknamige volksverhaal van Jeanne-Marie Leprince de Beaumont. Het verhaal in de Disney-film wijkt hier op enkele punten van af.
De film is geregisseerd door Gary Trousdale en Kirk Wise. Het scenario kwam van Linda Woolverton, de muziek van Alan Menken en de liedteksten van Howard Ashman.Belle en het Beest was een van de verhalen die door Walt Disney was uitgekozen voor een mogelijke verfilming na het succes van zijn allereerste lange film, Sneeuwwitje en de zeven dwergen.[1][2] Pogingen om het verhaal in filmvorm te gieten waren reeds ondernomen in de jaren 30 en 40, maar werden uiteindelijk opgegeven omdat het met de destijds beschikbare middelen te lastig zou worden.[1] Bovendien zou Disney volgens Peter Nichols ontmoedigd zijn om de film te maken nadat in 1946 Jean Cocteau reeds met een verfilming van dit verhaal kwam.

Over het sprookje

Belle en het Beest is een traditioneel volksverhaal. De eerste gepubliceerde versie was een vertolking door Madame Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, met andere sprookjes werd La Belle et la Bête uitgegeven in La Jeune américaine, et les contes marins in 1740.
De bekendste versie was een verkorting van M. Villeneuves werk uit 1756 door Mme Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, in Magasin des enfants, ou dialogues entre une sage gouvernante et plusieurs de ses élèves; een Engelse vertaling (Beauty and the Beast) verscheen in 1757.
In 1991 bewerkte Walt Disney Pictures het verhaal tot een tekenfilm met dezelfde naam.[1]
Gelijkaardige verhalen zijn onder andere de Hellenistische romance Cupido en Psyche (zie ook Cupido en Psyche) en Le Mouton (De Ram) door Madame d’Aulnoy. Klik hier voor het originele sprookje te lezen .

Afbeelding
foto is van Hypable

Nu de vraag is waarom heeft Belle eigenlijk geen moeder .
volgens een paar verhalen was Belle haar moeder een goede fee die verliefd werd op een koning uit de mensen wereld . Samen kregen ze 6 zonen en 6 dochters . Na de dood van haar moeder gebeuren er allemaal verschrikkelijke dingen bij haar familie . En zo komt uiteindelijk ook Belle terecht bij het beest . Ook zou ze origineel in de Disney versie voorbij komen samen met de oudere zus van Belle . En ook in de musical wordt ze vernoemd in het nummer No Matter What (En wat dan nog?) . En ook in once upon a time was ze te zien . Mogelijk gaan we haar ook zien in de nieuwe live action film . Bezoekers van Walt Disney World kunnen ook een portret terug vinden van haar in het huis van Maurice . Maar helaas zagen we dus de moeder niet in de versie van Disney . Dit waarschijnlijk omdat de moeder van Belle gestorven was voor dat Maurice en Belle verhuisde naar het dorp uit de film .

Afbeelding
Foto is van disney.wikia

bron : Wikipedia en Disney Wikia
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

Seksueel misbruik in Doornroosje? ‘Prins geeft ongevraagde kus’

Afbeelding

Maakt de prins die Doornroosje kust in het sprookje zich schuldig aan seksueel misbruik? Een Britse moeder vindt van wel en bindt de kat de bel aan.

Sarah Hall stoort zich aan de kus waarmee de prins Doornroosje, die slaapt, wakker maakt. Volgens de moeder geeft Doornroosje duidelijk geen toestemming en dat is geen goed voorbeeld voor kinderen.

De #metoo-discussi opende haar ogen, vertelt ze. ‘Als we verhaallijnen zoals deze zien op school, zullen we onze ingebakken houdingen over seksueel gedrag nooit veranderen.’

lees meer op : http://www.standaard.be/cnt/dmf20171124_03205045
Gebruikers-avatar
Japperboy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4962
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2015, 19:44

Ik lees heel veel geschiedkundige uitleg en psychologische verbanden, maar de beste '2 theorieën ' vind ik van Don Hahn ( Disney Producer) :
Afbeelding

1. Een praktische reden:

Disney Films duren 80 tot 90 minuten en hebben niet altijd de tijd om een moeder-dochter band op te bouwen. Ook willen ze het hoofdpersonage eigen verantwoordelijkheid geven: Bambi verliest zijn moeder, zodat hij daarna zelfstandig zou opgroeien. Belle heeft alleen een vader, maar hij verdwaalt zodat Belle de verantwoordelijkheid moet nemen.

2.de andere reden - Walt Disney kocht in de jaren 40 een huis voor zijn moeder en vader om er te wonen. Hij liet enkele werknemers van de studio komen voor het plaatsen van de gasoven, maar toen zijn vader en moeder verhuisden was er een gaslek en stierf zijn moeder. De huishoudster kwam de volgende ochtend binnen en trof zijn moeder en vader aan in de voortuin, zijn vader was ziek en ging naar het ziekenhuis, maar zijn moeder stierf. Hij zou er nooit over hebben gesproken, niemand deed dat ooit. Hij sprak nooit over die tijd omdat hij zich persoonlijk verantwoordelijk voelde omdat hij zo succesvol was geworden dat hij zei: 'Laat me je een huis kopen.' Het is de droom van elk kind om hun ouders een huis te kopen en alleen door een vreemde gril van de natuur - buiten de schuld van de zijne - wisten de studiomedewerkers niet wat te doen. "

Lees volledig artikel hier
Klik hier voor de Café Mickey kalender.

Wil je graag een verblijf boeken in Disneyland Paris? klik hier voor de aanbiedingen!
Gebruikers-avatar
Mich€l
Member
Member
BerichtenCOLON 719
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2014, 10:56

Goed dat die Engelse moeder niet het originele verhaal kent... Oorspronkelijk werd Doornroosje in haar slaap verkracht door de prins en na de geboorte van een tweeling werd ze weer wakker. Dan valt een kusje nog wel mee
Gebruikers-avatar
Japperboy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4962
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2015, 19:44

Mich€l schreefCOLONGoed dat die Engelse moeder niet het originele verhaal kent... Oorspronkelijk werd Doornroosje in haar slaap verkracht door de prins en na de geboorte van een tweeling werd ze weer wakker. Dan valt een kusje nog wel mee Afbeelding
Lol dan vind ik de Disney versie toch ook zeer kuis. Bovendien hebben ze elkaar al eens ontmoet.. in een droom ;) ik ken jou...ooit heb ik jou in een droom ontmoet!...
Klik hier voor de Café Mickey kalender.

Wil je graag een verblijf boeken in Disneyland Paris? klik hier voor de aanbiedingen!
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

This Is How Disney Princesses Should Have REALLY Looked

Gebruikers-avatar
Japperboy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4962
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2015, 19:44

The Dark Origins of Disney

Klik hier voor de Café Mickey kalender.

Wil je graag een verblijf boeken in Disneyland Paris? klik hier voor de aanbiedingen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar