Kostuums zijn een kracht van de natuur in ‘Maleficent: Mistress of Evil
Kostuumontwerpster Ellen Mirojnick (The Greatest Showman, Behind the Candelabra) creëerde een verbluffende, unieke look voor de drie sterke, enorm verschillende vrouwen in de film: Aurora (Elle Fanning), Queen of the Moors; Koningin Ingrith (Michelle Pfeiffer), leider van het meer kosmopolitische koninkrijk Ulstead; en natuurlijk Maleficent, een van de meest iconische Disney-schurken aller tijden, gespeeld in de nieuwe live-actionfilm door Angelina Jolie. Naast het ontwerpen van een schitterende reeks jurken voor deze onafhankelijke vrouwen - en toezicht houdend op de kostuums van bijna 600 extra's - werkte Mirojnick samen met meerdere teams om een look te zoeken voor de donkere fey, gevleugelde wezens met hoorns zoals Maleficent. Ze ging enthousiast de uitdaging aan om voor deze eco-krijgers te ontwerpen en onthield zich van het maken van door de mens gemaakte materialen in hun kostuums.
"Alles is gemaakt van de aarde of geweven van dingen die kunnen worden gekweekt en gekleurd van natuurlijke kleurstoffen," legt Mirojnick uit. "Het is heel de aarde op een heel natuurlijke manier."
In nauwe samenwerking met de teams productie en decorontwerp, haar en make-up en visuele effecten, concentreerde het onderzoek van Mirojnick zich op een breed scala aan beschavingen en stammen over de hele wereld die nog steeds niet zijn geïntegreerd in een moderne samenleving. De filmmakers zagen in dat de duistere fey, die in ballingschap leefde en in oorlog was met het menselijk ras, oorspronkelijk afkomstig was uit een verscheidenheid aan biomen, waaronder woestijn, toendra, jungle en bos - verschillende omgevingen die de ontwerpen van Mirojnick zouden inspireren.
"Zien wat die omgevingen en wat die landen zouden produceren was de taal die we gebruikten om vooruit te komen in het proberen om het uiterlijk van elk bioom en elke beschaving te creëren," legt ze uit. “Het palet voor de jungle fey bestaat uit veel kleur. De woestijnfeesten zien er droog en barstig uit, en hun vleugels zijn erg droog van kleur, net als hun huid. De toendra is wit, arctischachtig en gevederd met enkele lichtblauwe en lichtgrijze kleuren, en de bosvijg is groen en bruin met zeer organische, boomachtige eigenschappen. ”De kostuums kwamen samen door wat Mirojnick beschrijft als een" abstract proces "dat samengevoegd onderzoek, schetsen, verzinsels en schimmels - vaak op niet-lineaire wijze.
"Alles werd met de hand gedaan - niets werd echt machinaal gemaakt," deelt Mirojnick. Het werd echt gedaan op de meest organische, aardachtige manier. ”Kostuums van de donkere fey werden gemaakt van natuurlijke stoffen zoals wol of zijde“ in de ruwste fase ”, met texturen en kleuren later toegevoegd aan“ grijze goederen ”, zoals onafgewerkte stoffen zijn ook bekend. Hoewel het team van Mirojnick met vertrouwde materialen werkte, zijn die elementen onherkenbaar op het scherm. Ze merkt op: 'We hebben geprobeerd het niet op iets te laten lijken dat je kon identificeren. Je herkent niet wat het precies is, hoe het is gemaakt of waarvan het is gemaakt. "
Zo toegewijd als Mirojnick en de filmmakers aan deze natuurlijke materialen en processen waren, was innovatieve digitale technologie vereist om haar visie op deze fantastische wezens echt te vervullen. De iconische hoorns konden worden bereikt door het gebruik van prothetische make-up, maar elementen zoals de leerachtige vleugels van de donkere fey moesten worden afgewerkt nadat de productie was voltooid, door visuele effecten. "Je geeft het over aan visuele effecten en je vertrouwt erop dat ze het begrijpen en dat ze hun werk met je doen", zegt Mirojnick. "Het was een groot vertrouwen dat we allemaal samenwerkten om dit te creëren."
Pas toen ze de voltooide film zag, zag Mirojnick hoe haar met de hand genaaide creaties en de visuele effecten-elementen echt samen waren geweven. "En ik werd weggeblazen," zei ze. "Ik keek ernaar en dacht, oh mijn god, alsof ik een publiekslid was dat niets wist [van de ontwerpen]."
Het spannende avontuur Maleficent: Mistress of Evil wordt geregisseerd door Joachim Rønning , naar een verhaal van Linda Woolverton en een scenario van Linda Woolverton en Noah Harpster & Micah Fitzerman-Blue. De film wordt geproduceerd door Joe Roth, Angelina Jolie en Duncan Henderson met Matt Smith, Jeff Kirschenbaum, Michael Vieira en Linda Woolverton als uitvoerende producenten.
Bron: The Walt Disney Company