Controleer je vertrek uit Amerika

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
olafLover
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 1528
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2015, 14:49

TL;DR In hele zeldzame gevallen verwerkt de Amerikaanse douane je vertrek niet (juist). Kijk met het linkje hieronder na of jouw vertrek goed is verwerkt

Afgelopen mei zijn wij met de Transatlantisch Disney Cruise geweest. Dit is een cruise van Amerika naar Europa. We zijn een week van te voren naar Orlando gevlogen en in Miami aan boord gegaan. Twee weken geleden kregen we een mailtje van de Amerikaanse Border Protection, we hadden nog 10 dagen om het land te verlaten. Er blijkt iets mis gegaan te zijn met het verwerken van ons vertrek (en dat van onze medepassagiers). Volgens de Amerikaanse Border Protection zijn we nooit vertrokken! Inmiddels zijn de 10 dagen om en zijn we officieel in overstay. Dit betekent dat we nu geen ESTA meer kunnen krijgen en als we nu proberen Amerika in te komen, dat we geweigerd zullen worden. Het lijkt er op dat dit teruggedraaid kan worden, maar het heeft de laatste weken erg veel stress opgeleverd (ik wilde het aangepast hebben voor de 10 dagen om waren, maar dit was onbegonnen werk). Omdat ik inmiddels ook gehoord heb dat het ook wel eens met een vliegtuig is gebeurd (vanuit Orlando) en niet iedereen een mailtje krijgt dat ze nog maar 10 dagen hebben, hier voortaan mijn advies aan iedereen die naar Amerika gaat:
Controleer na terugkomst dat je een vertrekdatum hebt
Dit kan je doen door hier in te loggen met je paspoort gegevens: https://i94.cbp.dhs.gov/
Je moet voor iedere keer dat je het land ingaat ook een vertrek moment hebben. Heb je dit niet, neem dan contact op van Border Protection via https://help.cbp.gov/app/ask en stuur bewijs op dat je wel vertrokken bent (boarding pass bv)
Het duurt best een tijdje voor je reactie hebt, maar je visum is 90 dagen geldig als je met een ESTA het land in komt, dus als je een maand in Amerika bent, heb je 2 maanden om het geregeld te krijgen voordat er ook maar mogelijk een probleem is. Tijd zat dus!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar