Parijs

Gebruikers-avatar
Maria-Anna
Member
Member
BerichtenCOLON 440
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2009, 08:04

In het Parijse business district La Défence rijden sinds begin juli bestuurderloze shuttlebusjes.

De busjes rijden drie verschillende routes, op de drukste uren met een 10-minuten-dienstregeling.

In een busje passen maximaal 15 personen. De topsnelheid ligt op 45 km/uur, maar in de praktijk zal de snelheid rond de 24 km/uur liggen omdat de shuttles ook door gebieden met veel voetgangers rijden.

https://www.verkeersnet.nl/23727/bestuu ... ed-parijs/


.ºoº *¨ღღ ~ DLP: tel kwijt ~ WDW: 5x ~ DCL Disney Magic: 1x ~ DCA: 1x ~ღღ * ºoº.
Gebruikers-avatar
SabinaH
Member
Member
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2012, 21:46

Mijn moeder en ik zouden graag naar de Disney store in Paris willen. Maar zij loopt met een rollator en de laatste keer dat ik in Paris zelf ben geweest is 10 jaar geleden. Is het mogelijk om vlakbij de Disney store met een rollator naar boven te komen vanuit de RER/metro (dus zonder trap). En iemand een idee hoe het in de Disney store zelf is. Is daar een lift in, want in mijn herinnering was het met meerdere verdiepingen of een kelder of iets dergelijks? (Of roep ik nu hele rare dingen?)
15-19 april 2018 DLRP Kyriad
20-25 mei 2018 DLRP Kyriad
Dec 2018 DLRP Kyriad
Gebruikers-avatar
Mouseketeer
Member
Member
BerichtenCOLON 1507
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2011, 13:00

SabinaH schreefCOLONMijn moeder en ik zouden graag naar de Disney store in Paris willen. Maar zij loopt met een rollator en de laatste keer dat ik in Paris zelf ben geweest is 10 jaar geleden. Is het mogelijk om vlakbij de Disney store met een rollator naar boven te komen vanuit de RER/metro (dus zonder trap). En iemand een idee hoe het in de Disney store zelf is. Is daar een lift in, want in mijn herinnering was het met meerdere verdiepingen of een kelder of iets dergelijks? (Of roep ik nu hele rare dingen?)
Ten eerste: welke Disney Store? Die op de Champs-Elysées of in Galeries Lafayette?

Parijs is geen rolstoel/rollator vriendelijke stad.
De metrohaltes in de buurt van zowel Champs-Elysées als Galeries Lafayette hebben geen lift.
Ook de Disney Store op de Champs-Elysées heeft geen lift (en ja, is 2 verdiepingen hoog).
De Disney Store in Galeries Lafayette zit op de 4e verdieping van het warenhuis en is per lift te bereiken.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
SabinaH
Member
Member
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2012, 21:46

Ik had geen idee dat er 2 zitten haha. Ja ik had het over die op de Champs-Elysées.
Ik heb ondertussen een plattegrond gevonden waarop staat dat de halte bij de Arc de Triomphe (Ch. de Gaulle Etoile) een rolstoel erachter heeft staan, dus dan lijkt het me dat die halte rolstoelvriendelijk is?
Dacht mij te herinneren dat je van daar niet heel ver hoeft te lopen toch?
Bedankt voor het antwoord.
15-19 april 2018 DLRP Kyriad
20-25 mei 2018 DLRP Kyriad
Dec 2018 DLRP Kyriad
Gebruikers-avatar
Mouseketeer
Member
Member
BerichtenCOLON 1507
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2011, 13:00

SabinaH schreefCOLONIk had geen idee dat er 2 zitten haha. Ja ik had het over die op de Champs-Elysées.
Ik heb ondertussen een plattegrond gevonden waarop staat dat de halte bij de Arc de Triomphe (Ch. de Gaulle Etoile) een rolstoel erachter heeft staan, dus dan lijkt het me dat die halte rolstoelvriendelijk is?
Dacht mij te herinneren dat je van daar niet heel ver hoeft te lopen toch?
Bedankt voor het antwoord.
Vanaf halte Charles de Gaulle-Étoile is het ongeveer 15-20 minuten lopen naar de Disney Store.
De Disney Store zit aan de andere kant van de Champs-Elysées, vlakbij metrohalte Franklin D. Roosevelt.
Vanuit Franklin D. Roosevelt is het 3-4 minuten lopen naar de Disney Store.
Ook Charles de Gaulle-Étoile heeft geen lift. De enige haltes die liften bieden, zijn degenen die op lijn 4 zitten.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Mama van prinsesjes
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4991
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2015, 19:52

Gele hesjes verwoesten Disneystore in Parijs.

In de Franse hoofdstad Parijs is het zaterdag opnieuw onrustig tijdens de 'Gele Hesjes'-protesten. Gemaskerde demonstranten zijn aan het plunderen geslagen op de Champs-Élysées. De politie zette traangas en waterkanonnen in om het geweld de kop in te drukken.

Onder meer een herenmodewinkel en een restaurant werden belaagd door de relschoppers. Ook werden een bankgebouw en een kiosk in brand gestoken.

Ook de Disneystore kwam helaas niet ongeschonden uit de strijd. Het is nu reeds de 18de week van de gele hesjes demonstraties in Frankrijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer informatie over de acties lees het volledige artikel op nu.nl
Foto's: Disneyland Magic Dream
Volg onze avonturen op instagram
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

De schade aan de Disney Store op de Champ Elysee is nog goed zichtbaar na de rellen van de gele hesjes afgelopen zaterdag.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is de winkel wel gewoon geopend en vind je er nog steeds de leukste Disneyspulletjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

Notre Damme staat in vuur en vlam

Afbeelding

Momenteel is er een gigantische brand bezig in de Notre Damme van Parijs. De gotische kerk is één van de belangrijkste gebouwen uit parijs. En is bij de Disney fans ook bekend als het toneel van klokkenluider van notre dame.

De brand brak naar alle waarschijnlijkheid uit tijdens werken. Tijdens de brand werd een groot gedeelte van het dak volledig verwoest. Hierbij storten ook de toren in. Maar de kans is groot dat er nog meer verwoest raakt.

Afbeelding

Foto is van CNN
Gebruikers-avatar
Mama van prinsesjes
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4991
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2015, 19:52

Vaarwel Notre-Dame de Paris...

Zoals iedereen wellicht heeft gelezen of gezien, is de Notre-Dame in Parijs op maandagavond 15 april verwoest door een brand. De brand begon om 19:00 en greep snel om zich heen. Met dit tragische incident ging er een stukje werelderfgoed verloren. Een groot verlies en niet alleen voor de Disneyfans.

Afbeelding
bron: dibujosdecristina

De katherdraal
De cathédrale Notre-Dame de Paris (oftewel de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Parijs in het Nederlands) is een in vroeggotische stijl opgetrokken kathedraal op het Île de la Cité, in het centrum van Parijs. Bijzondere relikwieën die in de kathedraal worden bewaard: de doornenkroon van Christus, een stuk uit het kruis en een van de nagels waarmee Christus gekruisigd zou zijn.

Afbeelding

De woelige geschiedenis van de Notre Dame
De eerste steen van de Notre-Dame werd in 1163 geplaatst, maar pas in 1345 werd de bouw voltooid. De kathedraal was dan ook 130 m lang, 69 m breed en het schip was 35 m hoog, de 2 beroemde westertorens waren 69 m hoog. Tijdens de Franse Revolutie werd de kathedraal omgedoopt tot Tempel van de Rede. In deze periode werden talloze kunstwerken gestolen of vernield. Pas in 1801 kreeg de kathedraal haar oorspronkelijke functie terug. Een leuk feitje is dat in 1804 Napoleon Bonaparte er zichzelf tot keizer der Fransen kroonde. Vanaf 1845 onderging de een jarenlange restauratie om de schade van de Franse Revolutie te herstellen. In 1991 werd de kathedraal uitgeroepen tot werelderfgoed. Vanaf dat jaar tot 2001 was er een nieuw restauratieproject, voor behoud van de historische eigenschappen van de kathedraal.

Afbeelding

De architectuur van de Notre-Dame
Zoals eerder gezegd is de Notre-Dame de Paris een vroeggotische kerk. Deze bouw-en kunststijl stamt uit de late middeleeuwen en kenmerkt zich door zijn 'drang naar verticaliteit' en naar 'licht'. Het licht werd binnengehaald door hoge vensters en grote roosvensters. Gebouwen werden steeds hoger en daardoor ogenschijnlijk smaller.

Iedereen kent wel de onafgemaakte westertorens die hoog boven de rijkelijk met beeldhouwerk versierde westgevel prijken. De drie portalen, het Mariaportaal, het Portaal van het Laatste Oordeel en het Anneportaal, worden omzoomd door beelden van Bijbelse figuren en bisschoppen. Boven de portalen bevindt zich de zogeheten koningsgalerie met beelden van de koningen van Juda een teken van verbintenis tussen de Franse monarchie en de Kerk. Deze koningsgalerie was nog niet eerder aangebracht op een kathedraal. Maar later wel gekopieerd.

Ook bekend zijn de waterspuwers van de Notre-Dame, deze stammen uit de middeleeuwen. De als monsters vormgegeven spuwers zorgen ervoor dat het regenwater niet langs de gevel naar beneden stroomt. Op de balustrade van de westgevel zitten de drôleries van de Galerie des chimères. Monsterlijke figuren die door ambachtslieden werden aangebracht als vrolijke noot of die dienden ter afschrikking van demonen. De originele figuren werden in de 18e eeuw verwijderd, omdat ze in de loop der eeuwen vervallen waren, waardoor er soms fragmenten naar beneden vielen. In de 19e eeuw nieuwe figuren aangebracht

De kerk was een van de eerste gebouwen ter wereld waar de luchtbogen gebruikt werden. Het originele ontwerp bevat deze bouwkundige onderdelen echter niet. Toch zijn zij rond het koor en het schip toegepast. Tijdens de gotische periode werden dunne muren steeds populairder. Deze zijn dan ook toegepast in de bouw van de Notre-Dame, maar tijdens de bouw kwam men erachter dat deze dunne muren zonder externe steun niet overeind kunnen blijven staan. Er kwamen scheuren in de muren en ze begonnen naar buiten te leunen door hun eigen gewicht. Als reactie begonnen de architecten steunen te bouwen rond de buitenmuren, de zogenaamde luchtbogen. Bij latere kerken bleven deze steunen terugkomen.

Boek en verfilming(Pas op! Spoiler alert!!)

De klokkenluider van de Notre Dame is een boek van Victor Hugo dat in 1831 werd gepubliceerd. Het speelt zich bijna volledig af in en om de Notre-Dame van Parijs. Het gaat over de onbeantwoorde liefde van de klokkenluider Quasimodo voor de beeldschone zigeunerin Esmeralda. Disney heeft dit prachtig boek weten te verfilmen en heeft ervan een mooie romantische en dramatische animatiefilm van kunnen maken in 1996. Disney heeft er zelfs een vervolg op gemaakt in 2002.

Het bijzondere aan de films is, dat ze allemaal een ander einde hebben, maar geen film enkele heeft de scenes van het boek gebruikt.

Afbeelding

Parijs, 1482. Bij een door Vlaamse gezanten opgezet feest van zotskappen wordt Quasimodo, de klokkenluider van de Notre Dame, gekroond tot koning der zotskappen. Maar zijn lelijkheid blijkt geen masker te zijn; Quasimodo ís zo lelijk, eenogig, gebocheld en doof. Als vondeling, die niemand wilde omdat hij zo afzichtelijk was, is hij opgevoed door Frollo, de aartsdiaken van de kathedraal. Zo werden de klokken zijn vrienden. Terwijl Quasimodo nu op een troon door de stad wordt gedragen probeert Pierre Gringoire, een dichter en filosoof wanhopig de mensen te laten kijken naar zijn toneelstuk in plaats van de parade.

Afbeelding

Later die dag ziet Gringoire de mooie Esmeralda met haar kleine geitje op het Zandplein dansen en kunstjes uitvoeren. Het meisje is opgevoed bij de zigeuners, maar zij hoopt ooit haar echte moeder terug te vinden. Na haar optreden volgt Gringoire haar door de straten van de stad en ziet dat ze wordt aangevallen door twee mannen. Een van hen herkent hij als Quasimodo. Hij wil haar te hulp komen, maar de aanvallers zijn te sterk. Wanneer een groep koninklijke soldaten, aangevoerd door Phoebus de Chateaupers, arriveert, vlucht de onbekende overvaller weg; Quasimodo wordt gevangen. Esmeralda kan ontkomen naar de Mirakelhof, de schuilplaats van de zigeuners. Gringoire volgt haar. Wanneer de zigeuners hem vatten, wordt duidelijk dat een ieder die hun schuilplaats ontdekt, moet worden opgehangen of trouwen met een zigeunerin. Esmeralda biedt aan met Gringoire te trouwen, maar slechts voor vier jaar en zij laat hem op de bank slapen.

De volgende dag wordt Quasimodo berecht voor zijn aanval. Hij moet twee uur lang een vreselijke marteling ondergaan in het Kasteeltje. Frollo laat begaan; de enige die hem komt troosten is Esmeralda. Het maakt op hem een diepe indruk.

Afbeelding

Twee maanden later wordt Esmeralda opgemerkt door de rijke Fleur-de-Lys de Gondlaurier, de verloofde van Phoebus. Al snel wordt duidelijk dat Phoebus ook zin heeft in Esmeralda, en dat Fleur haar als concurrente ziet. Ze beschuldigt Esmeralda van hekserij. Phoebus en Esmeralda ontmoeten elkaar in het geheim en ze verklaart hem haar liefde. Phoebus probeert haar haar maagdelijkheid te doen opgeven. Frollo, die al die tijd achter de deur stond, stormt naar binnen met getrokken mes en steekt Phoebus neer. Wanneer Phoebus' lichaam wordt gevonden, wordt Esmeralda beschuldigd van moord. Ze wordt gefolterd en bekent; daarop wordt ze ter dood veroordeeld en opgesloten. Frollo bezoekt haar in haar cel en bekent dat hij ook helemaal in de ban van haar is. De aartsdiaken doet haar een voorstel: als ze voor hem kiest, zal hij haar vonnis tenietdoen, anders niet. Esmeralda weigert. De volgende dag, net voor ze zal worden opgehangen, wordt Esmeralda op een spectaculaire manier door Quasimodo gered en meegenomen naar de kerk. De kerk is heilige grond, waar in de middeleeuwen een asielrecht gold, en dus kan ze hier niet zomaar worden gearresteerd. Frollo vlucht.

Afbeelding

Tijdens haar verblijf in de Notre Dame zorgt Quasimodo voor haar als voor een kostbare schat. Op een dag ziet Esmeralda dat Phoebus nog leeft en vraagt Quasimodo hem te volgen. Deze volgt de kapitein naar het huis van zijn verloofde. Hij vertelt hem dat Esmeralda ook nog in leven is, maar Phoebus wil hem niet geloven.

Frollo keert terug en ziet wat er gaande is. Die nacht kan hij zijn onstuimige gevoelens niet langer bedwingen en besluipt hij het meisje in het torentje waar zij slaapt. Quasimodo komt tussenbeide en slaat Frollo bijna dood, tot hij ziet wie de aanvaller is, want ondanks alles is Quasimodo nog bijzonder trouw aan de man die hem opgevoed heeft.

Afbeelding

Frollo zoekt Gringoire op en beraamt een plan om Esmeralda weg te halen. Hij overtuigt Gringoire dat het Parlement een bijzondere toestemming heeft gegeven Esmeralda uit de kerk te halen. Gringoire besluit de zigeuners erbij te halen om Esmeralda in veiligheid te brengen. Quasimodo denkt echter dat de zigeuners Esmeralda willen uitleveren en bevecht hen, precies zoals Frollo had gepland. Dan arriveren de soldaten van de koning, die de zigeuners uiteendrijven. Tijdens de aanval wordt Esmeralda door Gringoire en een gemaskerde vreemdeling de Notre Dame uitgeleid. De vreemdeling blijkt later de aartsdiaken te zijn, die haar opnieuw wanhopig zijn lusten bekent. Hij laat Esmeralda in de handen van de soldaten vallen nadat ze wederom zijn aanzoek afslaat. Precies tijdens deze gebeurtenissen vindt Esmeralda haar moeder terug; het is de bekende kluizenaarster in de Rattenkuil die al vijftien jaar treurt om haar verdwenen dochtertje.
In de Notre Dame is Quasimodo wanhopig op zoek naar Esmeralda. Dan ziet hij Frollo op een balkon voor zich uit staren. Als Quasimodo naar beneden kijkt, ziet hij haar aan de galg hangen. Woedend gooit hij zijn voogd over de balustrade.

Afbeelding

Einde Boek
Daarna verdwijnt hij en wordt nooit meer gezien. Of toch? Ongeveer twee jaar later vindt men in de kelder van Montfaucon waar de gehangenen worden begraven, de ineengestrengelde geraamten van een jonge vrouw en een man met een kromme ruggengraat. Deze laatste had geen gebroken halswervels en het was dus duidelijk dat hij niet was gehangen.

Bron: Wikipedia
Volg onze avonturen op instagram
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

Notre-Dame van Parijs - Disney Dreams!

Gebruikers-avatar
Japperboy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4962
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2015, 19:44

De Walt Disney Company belooft 5 miljoen dollar voor de herbouw van de kathedraal van Notre-Dame

Afbeelding

The Walt Disney Company heeft vandaag aangekondigd dat het $ 5 miljoen wil besteden aan de wederopbouw van de Notre-Dame in Parijs na het verwoestende vuur dat de historische mijlpaal deze week ernstig heeft beschadigd.

"Notre-Dame is een baken van hoop en schoonheid die eeuwenlang het hart van Parijs en de ziel van Frankrijk heeft bepaald. We hebben diep ontzag en eerbied voor zijn kunst en architectuur van deze inspirerende geschiedkundige plaats. De Walt Disney Company staat zijn vrienden en buren bij in de gemeenschap en biedt oprechte steun aan en een donatie van $ 5 miljoen voor de restauratie van dit onvervangbare meesterwerk, "zei Robert A. Iger, Chairman en Chief Executive Officer van The Walt Disney Company .

Afbeelding

© Disney 2019 Alle rechten voorbehouden.
Klik hier voor de Café Mickey kalender.

Wil je graag een verblijf boeken in Disneyland Paris? klik hier voor de aanbiedingen!
minnieme
Member
Member
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2015, 16:58

Hoi,mijn man en ik gaan woensdag t.m zaterdag met onze dochter van 10 maanden naar DLP,nu wilden we woensdag nog even naar Parijs met de metro maar kom er net achter dat het een soort van Nat. Dodenherdenking is. (8mei)
Heeft iemand ervaring met die dag? Of de winkels wel los zijn o.i.d

Of is het wellicht helemaal niet verstandig om op die dag Parijs in te gaan met onze dochter..

Hopelijk kan iemand me wat meer vertellen :)

En wellicht is val de europe nog een alternatief?

Gr Hilde
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

Ik lees net dat heel veel winkels gesloten zijn die dag.
En je enkel beperkt terecht kan bij bv Carrefour of Auchan.
Gebruikers-avatar
calimero
Member
Member
BerichtenCOLON 1016
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2010, 20:15

minnieme schreefCOLONHoi,mijn man en ik gaan woensdag t.m zaterdag met onze dochter van 10 maanden naar DLP,nu wilden we woensdag nog even naar Parijs met de metro maar kom er net achter dat het een soort van Nat. Dodenherdenking is. (8mei)
Heeft iemand ervaring met die dag? Of de winkels wel los zijn o.i.d

Of is het wellicht helemaal niet verstandig om op die dag Parijs in te gaan met onze dochter..

Hopelijk kan iemand me wat meer vertellen :)

En wellicht is val de europe nog een alternatief?

Gr Hilde
Die dag is een van de belangrijkste herdenkingsdagen van frankrijk. Het is het feest van de overwinning, ook bekend onder de naam 'Le jour de la libération' (Bevrijdingsdag) of 'Wapenstilstand van 1945' (L'armistice de 1945). Nationale feestdag. Jaarlijks op 8 mei.

Herdenking van de wapenstilstand van 1945 (het einde van de Tweede Wereldoorlog). Gedurende de ochtend en het begin van de middag vindt er in Parijs een militaire stoet plaats en een kranslegging. De Franse president legt in Parijs een krans onder de 'Arc de Triomphe' bij het graf van de onbekende soldaat.

In 1920 werd het lichaam van een onbekende soldaat, omgekomen tijdens de Eerste Wereldoorlog, onder de 'Arc de Triomphe' begraven. In 1923 werd de herdenkingsvlam voor het eerst aangestoken. Het eeuwig brandend vuur herdenkt alle onbekende soldaten.

Parijs ligt dan qua winkelen gehele plat. Die zullen allemaal gesloten zijn. Ook kan je niet in de buurt van de champs komen, arc de triomph. Je kan er heen om de festiviteiten te zien maar denk niet dat je heel dicht in de buurt komt van de parade.
minnieme
Member
Member
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2015, 16:58

We gaan maar niet naar Parijs, vanmiddag na aankomst maar rondje hotels :) Ook altijd leuk

Bedankt voor jullie reacties!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar