Afgelopen Disney tentoonstellingen/exposities

Gebruikers-avatar
Maria-Anna
Member
Member
BerichtenCOLON 440
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2009, 08:04

Pixar tentoonstelling in Bonn (Duitsland)

PIXAR 25 Years of Animation,
van 6. Juli 2012 tot 6. Januari 2013 in de Bundeskunsthalle

Op de website staat:

PIXAR – 25 Years of Animation bringt die Figuren aus den Animationsfilmen wie Findet Nemo, Ratatouille, Das große Krabbeln, Oben oder Cars nach Bonn. Erstmalig in Deutschland werden mehr als 500 Exponate zur Entstehung der computeranimierten Spielfilme aus den kalifornischen Pixar-Studios präsentiert.

bron: http://bundeskunsthalle.de/


.ºoº *¨ღღ ~ DLP: tel kwijt ~ WDW: 5x ~ DCL Disney Magic: 1x ~ DCA: 1x ~ღღ * ºoº.
Dragy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 2596
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2009, 21:40

Bedankt voor het posten Maria-Anna!!

Ik was zo benieuwd naar wat er allemaal te zien was, dat ik even gegoogled heb. Een kijkje op de tentoonstelling door filmcriticus Ward Verrijcken:
DE PASSIE VAN PIXAR

In de Bundeskunsthalle in Bonn is de tentoonstelling ‘Pixar: 25 Years of Animation’ geopend. Onze filmkenner Ward Verrijcken ging kijken of Buzz Lightyear en Bliksem McQueen wel thuishoren tegen een museumwand.

Afbeelding

In 2004, het jaar dat Pixar met ‘The Incredibles’ één van zijn grootste hits scoorde, kreeg de studio telefoon van het Museum of Modern Art in New York. De vermaarde kunsttempel wilde weten of Pixar genoeg artwork in de archieven had zitten om een volwaardige tentoonstelling mee te vullen. Dat moesten ze geen twee keer vragen.

Curator Elyse Klaidman: “Onze opslagruimte in Californië is ruim 15.000 vierkante meter groot en herbergt een archief van meer dan een miljoen tekeningen. Daaruit maakte ik een keuze voor deze tentoonstelling. Mensen associëren ons bijna uitsluitend met computers. Het klopt dat we digitale animatie maken, maar eigenlijk zijn we vooral ambachtelijke tekenfilmkunstenaars.”
Na de passage in het MOMA was de tentoonstelling ook in veertien andere landen te zien. Deze zomer beleeft ‘Pixar: 25 Years of Animation’ zijn Duitse première, in de Bundeskunsthalle in Bonn, en dat is voor geïnteresseerde Belgische (teken)filmfans maar een boogscheut ver. De titel van de tentoonstelling is intussen verouderd, want de 25ste verjaardag van de animatieproductie bij Pixar werd eigenlijk vorig jaar al gevierd. Maar een kniesoor die daarop let.

Afbeelding

Fabelachtig oeuvre
Een beetje geschiedenis. Anno 1979, twee jaar na de release van zijn science fiction-epos ‘Star Wars’, wil regisseur George Lucas investeren in digitale filmtechnologie. Hij richt het bedrijfje Lucasfilm Computer Division op. Dat wordt in 1986 verkocht aan Steve Jobs (ja, dié Steve Jobs) voor 5 miljoen dollar. Samen met de bij Disney ontslagen tekenaar John Lasseter legt die de fundamenten voor het moderne Pixar. Dat groeit uit tot één van de meest succesvolle studio’s in de geschiedenis van Hollywood. Toen Disney zes jaar geleden Pixar opkocht, betaalde het 7,4 miljard dollar.

Lasseter blijkt naast een begenadigd tekenaar ook een visionair verhalenverteller te zijn. Hij realiseert gevierde kortfilms en laat in 1995 de eerste volledig digitaal geanimeerde langspeelfilm op de wereld los: de instant-klassieker ‘Toy Story’. Daarna volgen ‘A Bug’s Life’ (1998), ‘Toy Story 2’ (1999), ‘Monsters, Inc.’ (2001), ‘Finding Nemo’ (2003), ‘The Incredibles’ (2004), ‘Cars’ (2006), ‘Ratatouille’ (2007), ‘Wall-E’ (2008), ‘Up’ (2009), ‘Toy Story 3’ (2010), ‘Cars 2’ (2011) en ‘Brave’ (vanaf 18 juli in de bioscoop). Zes van die titels winnen de Oscar voor Beste Animatiefilm.

Het is een fabelachtig oeuvre, vindt ook Klaidman, “al kan ik je moeilijk vertellen wat mijn lievelingsfilm is. Soms is dat ‘Wall-E’, op een ander punt in mijn leven was het ‘The Incredibles’. De films verschillen erg van mekaar, maar wat hen verbindt zijn de heel menselijke verhalen.”

Klaidmans officiële titel is Directeur van de Pixar University, een opleidingscentrum voor de werknemers van de studio, en dat klinkt als de coolste job van de wereld. “Dat is het ook,” lacht ze. “Mijn oudste zoon was anderhalf toen ik bij Pixar begon. Tegen dat hij begon te beseffen wat ik precies deed, zo rond z’n vierde, zei hij tot mijn grote vreugde: “Ooooh, my mom is pretty cool.” En het fantastische is: hij is nu 17 en kan heel goed tekenen, dus hij wil van animatie zijn beroep maken.”

Niet geschikt voor kinderen
De tentoonstelling gaat minder om het finale Pixar-product, met name de films in uw DVD-collectie, maar wel om het voorbereidende werk van de tientallen artiesten die de animatieprenten vorm geven. Aan elke titel wordt gemiddeld vier jaar gewerkt. Het geheim van het succes bestaat erin dat er telkens minstens zo veel aandacht wordt besteed aan het scenario als aan de digitale hocus pocus.

Drie vierde van de productietijd aan een Pixar-film gaat naar de “constructie” van het verhaal en de personages, zo leren we tijdens de tentoonstelling. “De computer is slechts het allerlaatste instrument van de filmmakers,” zegt Klaidman. “Daar gaan minstens twee jaar aan vooraf waarin heel traditionele methodes worden aangewend: schetsen tekenen, maquettes bouwen, beeltenissen van de personages in klei boetseren.”
Het is dàt artwork dat in Bonn tegen de muren hangt en in glazen kasten staat, op uitdrukkelijke vraag van Pixar-opperhoofd John Lasseter. “Hij wilde dat het duidelijk is dat het om een kunst-tentoonstelling gaat,” zegt Klaidman. “Hij wilde de stukken die hier staan niet in verwarring brengen met de afgewerkte films.”
Het maakt de tentoonstelling wel wat schizofreen, omdat al die fraaie tekeningen geweldig zin doen krijgen om nog eens naar ‘Finding Nemo’ of ‘Up’ te beginnen kijken, wat dus niet mogelijk is in Bonn. Kinderen kunnen dan ook weinig komen doen op de tentoonstelling: met de twee bescheiden installaties, een korte impressie van de Pixar-titels op een levensgroot 3D-scherm en de zogenaamde Zoetrope, een carrousel met Pixar-figuurtjes die lijken te bewegen, hou je je kroost niet lang zoet, vrees ik.
Klaidman bevestigt: “Kinderen kennen de films al. Ze kunnen ze toch thuis op DVD zien?”



Rijke toekomst
De compromisloze artistieke benadering van de curator is anderzijds bewonderenswaardig, omdat Pixar de tentoonstelling duidelijk niet gebruikt als gemakzuchtig promo-evenement voor zijn films. Het is geheel toevallig dat deze zomer een nieuwe Pixar-prent in première gaat, ‘Brave’, over een stoere Schotse prinses, waarvan trouwens opvallend weinig artwork te bewonderen valt in Bonn.

“’Brave’ is een uniek project voor ons omdat het om een vrij klassiek sprookje gaat, een genre dat dichter bij de klassieke animatie ligt dan bij hetgeen wat Pixar doorgaans produceert,” zegt Klaidman. “Volgend jaar pakken we uit met ‘Monsters University’, een prequel op ‘Monsters, Inc.’. Ik heb er net wat scènes van kunnen zien en het is alsof ik herenigd werd met oude vrienden.” Intussen wordt ook hard gebrainstormd over ‘The Good Dinosaur’, over een wereld waarin dinosaurussen niet uitgestorven zijn, en het door een Mexicaanse feestdag geïnspireerde ‘Día de los Muertos’.

Alleen bij het buitengaan van de tentoonstelling word je geconfronteerd met de commercie van Pixar. Elke bezoeker moét langs de shop passeren, waar je naslagwerken over Pixar en Disney en alle films op DVD kunt aanschaffen, en waar ook flink wat schreeuwerige merchandising naar je portefeuille ligt te lonken. Vooral spullen van de twee ‘Cars’-avonturen staan uitgestald. Op vlak van de merchandising zijn dat inderdaad de grootste commerciële voltreffers voor Pixar, maar echt fier hoeven ze daar niet op te zijn: het zijn ook de twee zwakste films uit hun oeuvre.
Als ik een slecht karakter zou hebben, zou ik ‘Cars 2’ zelfs omschrijven als ronduit irritant.

Ward Verrijcken
bron: cobra.be
DLP (°2007): +30X - WDW: 2X (mei 2010 en mei 2013) - DLC: 1X (juni 2011) - DCL: 1X (Bahamian cruise op de Magic, april 2013)
Gebruikers-avatar
*Kitty*
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 1411
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2009, 07:04

Dit lijkt me wel leuk om te doen!!
Places of Magic: Walt Disney World (1998 + 2010) - Disneyland California (2011) - Disneyland Paris (1996 + 2007 - ...) - Disney Cruise Line (2013)

"Think, Believe, Dream, Dare" ~ Walt Disney
Gebruikers-avatar
Prins Adam
Beheerder
Beheerder
BerichtenCOLON 9220
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2010, 08:40

*Kitty* schreefCOLONDit lijkt me wel leuk om te doen!!
wanneer gaan we?
Op zoek naar de beste aanbieding voor Disneyland Paris? klik hier
That it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Afbeelding
Afbeelding
Dragy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 2596
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2009, 21:40

Prins Adam schreefCOLON
*Kitty* schreefCOLONDit lijkt me wel leuk om te doen!!
wanneer gaan we?
We kunnen het misschien combineren met phantasialand? Is maar 25min van het park ;)
DLP (°2007): +30X - WDW: 2X (mei 2010 en mei 2013) - DLC: 1X (juni 2011) - DCL: 1X (Bahamian cruise op de Magic, april 2013)
Gebruikers-avatar
Prins Adam
Beheerder
Beheerder
BerichtenCOLON 9220
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2010, 08:40

Disney in Concert
Een primeur in Het Concertgebouw! Voor de allereerste keer in Nederland een sfeervol en feestelijk Disney-concert voor alle generaties. Een onvergetelijke ervaring voor jong en oud. Met muziek uit films als The Lion King, Belle en het beest, De kleine zeemeermin, Enchanted, Aladdin, en nog veel meer.

Musicalsterren Jamai Loman, Pearl Jozefzoon, Freek Bartels en Celinde Schoenmaker
Begeleid door een live symfonieorkest brengen musicalsterren als Jamai Loman, Pearl Jozefzoon, Freek Bartels en Celinde Schoenmaker de mooiste muziek uit de magische wereld van Disney ten gehore. Ondersteund door originele foto’s en beelden zingen ze klassiekers uit verschillende Disney-films. Een concert waarbij ouders zich weer even kind wanen en kinderen groot mogen zijn.

Familieticket Disney in Concert
Kom met het hele gezin en krijg elk vierde kaartje gratis. Dit geldt alleen als u de kaarten tegelijk bestelt en niet in combinatie met andere aanbiedingen.

Speciaal voor de Robeco SummerNights geproduceerd door Niehe Van Lambaart Theaterproducties i.s.m. The Walt Disney Company Benelux.

http://www.concertgebouw.nl/concertagen ... choenmaker
Op zoek naar de beste aanbieding voor Disneyland Paris? klik hier
That it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Maria-Anna
Member
Member
BerichtenCOLON 440
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2009, 08:04

Maria-Anna schreefCOLONPixar tentoonstelling in Bonn (Duitsland)

PIXAR 25 Years of Animation,
van 6. Juli 2012 tot 6. Januari 2013 in de Bundeskunsthalle

Op de website staat:

PIXAR – 25 Years of Animation bringt die Figuren aus den Animationsfilmen wie Findet Nemo, Ratatouille, Das große Krabbeln, Oben oder Cars nach Bonn. Erstmalig in Deutschland werden mehr als 500 Exponate zur Entstehung der computeranimierten Spielfilme aus den kalifornischen Pixar-Studios präsentiert.

bron: http://bundeskunsthalle.de/
Deze rondreizende Expo van Pixar is tot 27 oktober te zien in Nederland http://www.amsterdamexpo.nl/pixar/


.ºoº *¨ღღ ~ DLP: tel kwijt ~ WDW: 5x ~ DCL Disney Magic: 1x ~ DCA: 1x ~ღღ * ºoº.
Maria
Member
Member
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2013, 00:20

Ik ben er geweest, het was heel mooi!
Ook heel interessant!
I'm just a reviewer! Let me do my thing!
Gebruikers-avatar
Prins Adam
Beheerder
Beheerder
BerichtenCOLON 9220
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2010, 08:40

Nu is de tentoonstelling in Parijs te zien !

Art Ludique
Paris, France
16 November 2013 - 2 March 2014
Op zoek naar de beste aanbieding voor Disneyland Paris? klik hier
That it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Prins Adam
Beheerder
Beheerder
BerichtenCOLON 9220
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2010, 08:40

Na Pixar is het de Marvel die te zien is in het Musée Art Ludique in Parijs en dit tot en met 31 augustus 2014!

Op de tentoonstelling zijn meer dan 300 originele platen en strips te zien van de superhelden van Marvel. Maar er zijn ook heel wat illustraties en accessoires zoals de Iron Man helm of het Captain America shield gebruikt voor filmproducties!


Bron: DisneyGazette



Meer info en tickets: http://artludique.com/marvel.html
Op zoek naar de beste aanbieding voor Disneyland Paris? klik hier
That it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Afbeelding
Afbeelding
Goofycollector
Member
Member
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2013, 18:37

In het museum van de 20e eeuw in Hoorn (Noord-Holland) is er een tentoonstelling over de wereld van Disney. Deze tentoonstelling duurt t/m 31 december 2014 en is erg leuk.

Via deze link is er veel meer informatie te vinden over de tentoonstelling: http://www.museumhoorn.nl/pg-5548-7-800 ... mania.html

Ik had hier nog niks over gehoord op dit forum en vandaar dat ik het even met jullie deel.
Gebruikers-avatar
D-Tekenaar
Member
Member
BerichtenCOLON 12207
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2013, 19:49

Klinkt echt wel leuk zeker het bureau van Walt Disney
Gebruikers-avatar
*Kitty*
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 1411
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2009, 07:04

Ziet er wel héél leuk uit!! Is wel een uurtje of drie rijden voor ons, maar misschien kunnen we er een weekendje Nederland van maken :lol:
Places of Magic: Walt Disney World (1998 + 2010) - Disneyland California (2011) - Disneyland Paris (1996 + 2007 - ...) - Disney Cruise Line (2013)

"Think, Believe, Dream, Dare" ~ Walt Disney
Dragy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 2596
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2009, 21:40

Leuk hoor! Bedankt voor het delen!
DLP (°2007): +30X - WDW: 2X (mei 2010 en mei 2013) - DLC: 1X (juni 2011) - DCL: 1X (Bahamian cruise op de Magic, april 2013)
Gebruikers-avatar
Mulan
Member
Member
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014, 09:02

Ik ben hier naar toe geweest en ik vond het erg leuk! Het is niet groot, je loopt er vrij snel doorheen. Ik denk dat wij iets van drie kwartier binnen zijn geweest. Maar wel de moeite waard, vond ik!
She saw the world not always as it was, but as perhaps it could be.. with just a little bit of magic

Blog en Instagram
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar