Disney Parken vieren 50e verjaardag van attractie “it’s a small world” ten behoeve van Unicef
Parijs, vrijdag 21 maart 2014 - Disneyland Paris viert op 10 april 2014 samen met
UNICEF en alle andere Disney Parken ter wereld de
50e verjaardag van de attractie met het onvergetelijke liedje:
“it’s a small world”.
De muzikale boottocht “it’s a small world” is een ode aan thema’s als vrijheid en harmonie in alle 5 Disney Parken in de wereld. Al 50 jaar neemt de attractie bezoekers mee op een muzikale reis langs meer dan 275 in klederdracht gehulde poppen (audio-Animatronics), die in koor “it’s a small world after all” zingen. Op de melodie die een boodschap van saamhorigheid meegeeft, beleeft de bezoeker in acht minuten een onvergetelijke reis rond de wereld. Om deze 50e verjaardag van deze attractie te vieren, bundelen alle Disney Parken wereldwijd hun krachten om geld voor UNICEF op te halen door een internationale Sing-a-Long te organiseren. Hiermee willen de Disney Parken aandacht vestigen op het werk van UNICEF voor een betere wereld voor kinderen. De VN-kinderrechtenorganisatie heeft wereldwijd hulpprogramma’s op het gebied van water en sanitaire voorzieningen, gezondheidszorg, voeding, onderwijs en de bescherming van kinderen tegen geweld, uitbuiting en aids.
Een internationale viering
Op donderdag 10 april 2014 bundelen alle Disney Parken hun krachten om de saamhorigheid te vieren die de attractie uitstraalt. Elk park op zijn beurt: Tokyo Disney Resort, Hong Kong Disneyland, Disneyland Paris, Walt Disney World in Florida en Disneyland Resort in Californië geven het stokje aan elkaar door in een gigantische sing-a-long. Het thema is het iconische lied “it’s a small world”, wat gemaakt is door de gebroeders Sherman (die ook de muziek voor Disney films als Jungle Boek, en Mary Poppins verzorgden). In Frankrijk wordt in Disneyland Paris de rode loper uitgerold voor een grote ceremonie voor UNICEF, met een concert, educatieve workshops en momenten waar dromen werkelijkheid worden.
Een digitaal platform: http://www.SmallWorld50.com
Het platform, SmallWorld50.com dat op 21 maart 2014 onthuld wordt, wordt gebruikt om op een interactieve manier geld in te zamelen voor UNICEF. Bezoekers van de website kunnen hun eigen “it’s a small world” video uploaden of een eigen digitale versie van de beroemde poppen van “it’s a small world” maken en delen via social media. The Walt Disney Company doneert $150,000 aan UNICEF plus $1 voor elke sing-a-long video die wordt geüpload op SmallWorld50.com én voor elke digitale pop die gecreëerd en gedeeld wordt, tot aan $100,000.
Disney werkt al samen met UNICEF sinds 1964 bij het debuut van “it’s a small world” tijdens de wereldtentoonstelling in New York. Meer recent, hebben Disney en UNICEF samengewerkt om een mooiere toekomst te verzorgen voor duizenden kinderen via programma’s die creativiteit en de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Een voorbeeld hiervan is het UNICEF P.L.A.Y. Project, ‘Play & Learning Activities for Youth’. In dit pilotproject werden in 2012 in Haïti en Bangladesh mobiele speeltuinen opgezet voor meer dan 10.000 kinderen. Met deze zogenoemde ‘Imagination Playgrounds™’, werden door rampen en noodsituaties getroffen kinderen op creatief en persoonlijk vlak gestimuleerd en geholpen.
De oorsprong van de “it’s a small world” attractie
“it’s a small world” werd in 1964 bedacht door Walt Disney, voor het UNICEF paviljoen op de wereldtentoonstelling in New York. Hoewel de muzikale boottocht aanvankelijk alleen voor dit evenement bedoeld was, besloot Walt Disney na het grote succes de attractie te verplaatsen naar zijn eerste themapark, Disneyland in Californië (1966). Sindsdien heeft elk Disney Park ter wereld zijn eigen versie van de iconische attractie, met kleurrijke poppen die kinderen uit de hele wereld representeren die zingend het gevoel van universele saamhorigheid overbrengen.
Bron: Persbericht Disneyland Paris, Themepark.nl