[2020] Frozen Celebration

Gebruikers-avatar
Mama van prinsesjes
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4991
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2015, 19:52

Warme knuffels van Olaf, wie wilt dat nu niet?

Afbeelding
Volg onze avonturen op instagram
Gebruikers-avatar
Japperboy
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 4962
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2015, 19:44

Een interview met Matt Walker (Executive WDI Music studio) en Yaron Spiwak (Producer) voor Frozen : a Musical Invitation:

Afbeelding

Muziek is een essentieel onderdeel van de magie van Frozen: a Musical Invitation. InsidEars sprak graag met twee van de makers over deze attractie: Matt Walker, hoofd muziek voor alle Disney Parken ter wereld, en Yaron Spiwak, een senior muziekproducent in zijn team.

Jullie hebben allebei gewerkt aan veel verschillende Frozen-projecten voor Disney Parks en Disney Cruise Line. Voor u, wat maakt Disneyland Parijs 'Frozen': a Musical Invitation?

Matt Walker: Frozen: A Musical Invitation gaat over momenten uit de film die geliefd zijn bij ons publiek, en het unieke ervan is dat je ze opnieuw kunt beleven en er echt aan mee kunt doen. Het is zeer meeslepend - zeer inclusief van de kant van het publiek. Het was geweldig om de muziek van de film mee te nemen en er een deel van deze hele ervaring voor de gasten van te maken.

Yaron Spiwak: Of het nu de Frozen 2: An Enchanted Journey parade is, het Frozen segment in Mickey and the Magician een paar jaar geleden, Frozen - Live in de Hyperion in Disney California Adventure Park of de shows voor Disney Cruise Line, geen twee versies zijn hetzelfde. Elke show krijgt wat het beste is voor die show, zodat mensen kunnen genieten van verschillende variaties van het verhaal. Frozen: a Musical Invitation is speciaal omdat het unieke technieken en elementen uit onze films, attracties en shows combineert.

Wat was jouw rol in dit project?

MW: We waren betrokken bij elke stap van het proces en begeleidden en ondersteunden het team vanaf de vroege ontwikkeling tot en met de opname en de uiteindelijke installatie.

Afbeelding

Hoe ben je aan de slag gegaan?

MW: We zijn ongeveer een jaar voor de opening van de attractie met deze voorstelling begonnen. Yaron heeft sinds de release van de film zeer nauw samengewerkt aan andere Frozen-projecten. Dat maakte hem de perfecte creatieve en producent voor dit project. Vervolgens hebben we Jonathan Barr gevraagd om onze lokale muziekproducer te zijn. Omdat het in wezen een stuk theater is, was het essentieel om een muziekexpert in de zaal te hebben.

YS: Jonathan werkte dagelijks samen met showregisseurs Françoise Baffioni, Matteo Borghi en een team. Hij hielp een getalenteerde arrangeur/orkestleider te vinden, Andrew Cottee, die samen met John Debney en Joel McNeely werkt aan een populaire TV show. Hij heeft een zeer eigentijdse smaak maar een zeer klassieke orkestratiestijl. We hebben hem gematched met een andere muzikant, Marco Paguia, die een muziekregisseur is op Broadway en werkte aan de Disney Cruise Line Frozen show. Samen ontwierpen ze elke scène van onze show in Parijs.

Afbeelding

Hoe hebben jullie de muziek voor de show samen ontwikkeld?

YS: Het was een zeer nauwe samenwerking. We begonnen met het scouten van de beste momenten in de partituur van de film en maakten vervolgens onze eigen montage die bij deze show zou passen en namen deze op. Voor de uiteindelijke installatie werkte Jonathan samen met mixer Steven Morrow, die veel ervaring heeft met Oscar-winnende films gedreven door muziek, om de muziek bij de attractie te laten passen. Dat is wat zo geweldig is aan Walt Disney Imagineering - je werkt echt samen en iedereen is betrokken. Je werkt niet alleen in de studio, je levert ook nog eens een product af. Je maakt samen iets nieuws en spannends.

Afbeelding


Hoe heb je de score aangepast aan de behoeften van de attractie?

MW: Frozen: a Musical Invitation is een meeslepende theater-, multimediale ervaring. Daarom put het uit al onze verschillende achtergronden: live performance theater, attractie en film. Het is een van de dingen die deze baan leuk maakt.

YS: Een van onze eerste uitdagingen was dat we, toen je voor het eerst de zaal binnenkwam, een manier moest vinden om de film voor de gasten te recapituleren zonder gebruik te maken van een dialoog. Dus hebben we deze medley gemaakt die veel van de liedjes samenvat op een manier die zowel aangrijpend als heroïsch is, wat de gasten enthousiast maakt om de show te zien. Jonathan, Andrew en Marco hebben het geweldig gedaan. De eerste keer dat de showregisseurs het hoorden, werden ze erg emotioneel. Ik ook. Je zit weer in het verhaal, net als bij de montage van Up. Voor dat moment gebruiken we film scoringstechnieken. Het is muziek en beeld, en het is magisch.

Daarna gebruiken we muziek, net als in de attracties, voor een naadloze overgang van kamer naar kamer. Je gaat dit bijzondere koninkrijk binnen en je moet de hele tijd in personage zijn. Als de show eenmaal begint, is het een live-optreden waarbij we technieken uit onze podiumshows zoals Mickey en de Magician gebruiken om de zangers te laten zien.

Hoe ben je trouw gebleven aan de originele muziek?

MW: Voor elk van onze projecten, zoals Frozen: A Musical Invitation, waarbij we samenwerken met onze collega's in de filmstudio, is het erg belangrijk voor ons om muziek te produceren die bij de originele film hoort en die authentiek aanvoelt. Net als bij alle andere producties die we voor Disney Parks doen, is de eerste stap het bepalen van wat de creatieve behoeften zijn voor die productie.We zouden met het creatieve team in Parijs samen zitten om hun behoeften te bespreken. Bijvoorbeeld, hoe kunnen we de geliefde muziek van Frozen nemen en herschikken, opnieuw opnemen zodat de gasten dezelfde ervaring hebben als in de film en hen zelfs naar een hoger niveau van directheid en intimiteit brengen?

Ten tweede, vanuit het oogpunt van de muziek, betrekken we ofwel de originele componisten en songwriters, ofwel hebben we niet alleen toegang tot de opnames, maar ook tot de partituren zelf. In dit geval hebben we de originele Christophe Beck, en de Dave Metzger, orkestraties, zwaar onderzocht omdat we wisten dat we daar als basis wilden beginnen - ze zijn al fantastisch. En toen begonnen Jonathan Barr en Andrew Cottee die aan te passen aan de behoeften van de show.

Waren de originele songwriters betrokken bij het project?

MW: Absoluut. Als we gaan experimenteren maken we ze ook deel uit van het proces. We willen ze net zo enthousiast maken als wij over ons project. Toen ik Bobby Lopez en Kristen Anderson-Lopez de opname van Andrew Cottee liet zien en hoe hij het arrangement van "Let It Go" aanpaste, waardoor het stuk nog meer koorts kreeg voor deze specifieke productie, waren ze tot tranen toe bewogen. Het was een prachtige ervaring.

Het lijkt erop dat een van de hoogtepunten van de productie de opname in de Abbey Road Studio's in Londen was.

MW
: Omdat het een project voor Frankrijk is, was het geografisch gezien natuurlijk zinvol om in Londen op te nemen. En dan heb je nog de fantastische Britse muzikanten en de legendarische opnamestudio van Abbey Road. Omdat we voor deze bijna magische, etherische kwaliteit van verschillende momenten in de partituur gingen, toen we Studio One konden boeken in Abbey Road, 's werelds grootste opnameruimte, wisten we dat we in voor een fenomenale traktatie waren. Het was geweldig om de ogen van de regisseurs en de producers te zien oplichten toen ze de muziek voor het eerst live hoorden.

Afbeelding

YS: Om ervoor te zorgen dat iedereen weet wat hij of zij kan verwachten, werken we eerst met synthesizer mock-ups. Het wordt allemaal gegenereerd door de computer. En om hetzelfde te horen wat je zo vaak hoorde spelen met echte instrumenten is echt magisch. Ik denk altijd aan opnamesessies als een vakantie. Je werkt zo lang en dan komt alles tot leven. Het is heel emotioneel voor iedereen in het team.

MW: Andrew Cottee werkt zeer nauw samen met een heer genaamd Tom Croxon die een ongelooflijke collectie van demografisch diverse en uitmuntende muzikanten heeft weten te bereiken. Het waren er bijna 70.

Afbeelding


YS: We waren in staat om zeer specifieke mensen zoals een luitspeler en een dulcimer, een snaarinstrument dat zeer dicht bij de Noorse traditionele volksmuziek staat, zo authentiek mogelijk te laten blijven ten opzichte van de originele partituur. Ook speelt het orkest in veel Disney-films. Ze kennen de filmische klank, en ze kunnen zoveel verschillende stijlen spelen.

De muziek voor Frozen: a Musical Invitation is geproduceerd door WDI Music Studio, dat is een hele nieuwe muziekafdeling bij Imagineering die je hebt gecreëerd, Matt, na Senior VP van muziek in de Walt Disney Studios. Kun je me er iets over vertellen?

MW: Muziek is een rijke traditie bij Disney Parks. Het is vanaf het begin een essentieel element geweest en het maakt deel uit van ons DNA. Toen Walt Disney zich voorstelde dat president Bob Weis me benaderde om een muziekafdeling op te richten, heb ik de kans gegrepen. Om muziek te kunnen nemen - mijn achtergrond ligt oorspronkelijk in film en theater - en te benaderen hoe we de muziek voor onze ervaringen scoren leek me een perfect pad om na te streven. Dus creëerde ik een muziekafdeling die enkele van de beste muziekproducenten ter wereld selecteerde om mij te helpen de muziek voor onze attracties, ervaringen en live-entertainment te creëren, te ontwerpen, te produceren en te installeren.

Het mooie van het werken aan film gedurende al die tijd is de relatie met het talent en de ervaring van het nemen van muziek en het scoren van een moment. Dat is wat we doen bij Imagineering. Muziek is er om de emoties te versterken en het verhaal dat we vertellen te ondersteunen. Omdat we verhalenvertellers zijn.

Afbeelding

Elk project dat we aangaan, benaderen we met het doel om iets unieks te creëren. Net als in de studio's brengen we het beste talent binnen en produceren we elk stuk met liefde en zorg, waarbij we uren en uren energie steken in de productie. Er is zo'n kans met muziek om onze gasten te helpen entertainen en onvergetelijke momenten voor hen te creëren.

Ook, wat zo geweldig is aan het creëren van deze nieuwe muziekafdeling is het brengen van talent dat je echt kent en hedendaagse verse schrijvers zoals Pinar Toprak (Captain Marvel). Het was zo leuk om John Williams binnen te laten komen en nieuwe thema's te schrijven voor ons Star Wars: Galaxy's Edge project. We hebben het ook opgenomen in Abbey Road, dit keer met het London Symphony Orchestra.

YS: En het won zelfs een Grammy!

MW: Absoluut! Het is een genot om te kunnen werken met dat niveau van talent van zowel de componisten, kunstenaars, muzikanten als de schrijvers.

Afbeelding


Muzikaal gezien, wat kunnen we hopen in de toekomst in Disneyland Parijs?

MW: Het niveau van de creatieve investeringen in Disneyland Parijs is ongelooflijk opwindend. Ik denk dat het een park is dat creatief blijft pushen. Wat betreft de muziek, en zonder al te veel details te geven, kan ik je niet vertellen hoe opgewonden ik ben over de toekomst en alle plannen die we hebben om nog meer ongelooflijke ervaringen voor onze gasten te creëren!

Afbeelding
Klik hier voor de Café Mickey kalender.

Wil je graag een verblijf boeken in Disneyland Paris? klik hier voor de aanbiedingen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar