Serie:Kerst in Disneyland Parijs, een reis vol herinneringen

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Prins Adam
Beheerder
Beheerder
BerichtenCOLON 9220
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2010, 08:40

[# 1] Kerstmis in Disneyland Paris:een reis vol herinneringen - Laten we kerstherinneringen delen met Yves Ben Yeta van Walt Disney Imagineering

Kerstmis is een speciale tijd om dierbare momenten te delen met degenen van wie we houden, vooral in Disneyland Parijs. Om ons in vakantiestemming te brengen, hebben we Imagineers en Cast Members gevraagd om hun meest gekoesterde kerstherinneringen met ons te delen.


Als eerste aan bod: Yves Ben Yeta, Creative Director bij Walt Disney Imagineering.

Afbeelding
(Foto genomen voor 2020)

Wanneer was uw eerste kerst in Disneyland Parijs?
Mijn allereerste kerst in Disneyland Parijs was in 1992. We waren nog maar net bijgekomen van het bouwen en openen van het Park en voor we het wisten werden we meegezogen in de dromerige feeststemming! Wat een zalige herinnering. Ik herinner mij echter de volgende kerst het allerbest, wij werden gevraagd om een grotere en meer aanwezige boom te creëren.
De metalen constructie was in Florida gemaakt en toen hij was gearriveerd was ik erg onder de indruk van de kolossale dimensies. Om zeker te zijn en met oog naar de toekomst, zoals altijd gedaan wordt in Disney, maakte de betrokken Imagineer het gigantisch. Vandaag de dag wordt diezelfde basis nog altijd gebruikt.

Ik was verantwoordelijk voor het lichtontwerp van de kerstboom in Parijs.
Dit ontwerp was heel anders als die we nu hebben en schitterde op dezelfde manier als het Sleeping Beauty Castle deed in dit tijd. Er waren weinig kleuren, vooral wit zoals de ster aan de top van de boom.
Er was ook geen programmeur te vinden om de lampen te bedienen, er waren er zo veel!
Daarom moesten wij oplossingen zoeken om de zaken anders te doen.

Ik ben begonnen met de lichtslingers zoals we allemaal thuis hebben: ze zijn allemaal hetzelfde behalve degene met een klein apparaatje die je toelaat om de lampjes te laten knipperen.
Dat gaf mij het idee om enkel van dit soort lampjes in onze boom te gebruiken, dan hadden we ook geen programmeur nodig. Elk lampje knipperde zelfstandig en op zijn eigen tempo, het zicht hiervan was prachtig!
De ervaring heeft een blijvende indruk op mij gemaakt, je werkt niet elke dag aan een boom van die grootte!
Deze eerste Kerstmissen in Disneyland Parijs waren erg emotioneel voor mij. Alles, of toch bijna alles, wat we deden was nieuw. Als voorbeeld: de versieringen op Main Street U.S.A.
Toen we naar de fabrikant gingen geloofden ze ons amper toen we zeiden hoeveel materiaal we nodig hadden. Ik herinner mij dat het aantal slingers voor enkel het Park gelijk stond aan een retour van Parijs naar Disneyland!

Afbeelding

De lichtgevende bogen van Main Street U.S.A zijn nog altijd één van de mooiste versieringen in de geschiedenis van Disneyland Parijs. Kan je er nog iets meer over vertellen?
Deze kerstbogen waren geinspireerd op de Italiaanse traditie "Luminari" en hier in Frankrijk gemaakt. Het motief is gelijk aan die van de kerstboom, in het bijzonder het patroon van de sneeuwvlokjes.
De boom werd eerst aangestoken, het ging vervolgens verder via de bogen naar Central Plaza en raakte het Kasteel aan. Zo zorgden de beide kanten van Main Street U.S.A voor 1 magnifieke show.

Nog een leuk project was ''It's a Small World" Celebration.
We noemden het "viering" omdat we merkte dat in deze periode overal ter wereld licht wordt gevierd. In de winter worden de dagen korter, maar tijdens Kerst wordt dit omgedraaid. Men maakt vreugdevuurtjes of steekt kaarsen aan om zichzelf gerustgesteld te voelen. In India heet dit ''Diwali'', in Israel is dat "Hannukah".
Er is een band in de hele mensheid, of we dit nu leuk vinden of niet.
Er is zoveel verdeeldheid, maar wij wilden ons focussen op dat wat ons samenbrengt.
Om geen fouten te maken hebben we de culturele vertegenwoordigers benaderd van de betrokken ambassades. Met de verzamelde authentieke informatie heeft de kostuumafdeling een geweldig werk verzet in het maken van alle outfits voor de poppen geinspireerd op hun lokale tradities.

Afbeelding

U heeft in vele parken gewerkt, waaronder Tokyo Disneyland. Hoe wordt kerst daar gevierd?
Hoewel het niet hun traditie is wordt Kerst er op een uitzonderlijke manier gevierd. Net zoals in Tokyo stad kun je in Tokyo Disneyland spectactulaire lichtshows bijwonen.
De Japanse bevolking staat dagen in de rij om er zeker van te zijn om de festiviteiten bij te wonen! In Amerika is het ook geweldig. Ik heb een keer kerst in Californië gevierd.
Het meest aparte was het verschil in temperatuur, zo warme kerst was zeker een andere ervaring. De Amerikaanse parken hebben uit dingen die hier zijn gemaakt inspiratie gehaald. Onze eerste kerst van IJs, blauw en wit, heeft Disneyland Resort geïnspireerd!

Wat raakt je het meest tijdens Kerst in een van de Disney Parken?
Tijdens deze periode ga ik graag vroeg het park in. De zonsopgang is absoluut waanzinnig! De lucht is prachtig en de zon geeft de meest prachtige silhouetten van de gebouwen. Deze magische momenten leg ik maar al te graag vast.

Er is ook de nostalgische kant. Zoals je weet loop ik soms door het park voor werk, kijkend naar de omgeving en lichten. Als ik tijdens kerst kom, met mijn familie, is de show niet langer de lichtjes en het decor maar het gezicht van mijn kleindochter.
Haar twinkelende oogjes en de lichtjes die haar gezicht verlichten... Dat is zo ontroerend en ik zie dan mijn dochter toen ik haar 30 jaar geleden meenam.
Zij beleeft het nu opnieuw, via haar eigen dochter. Het moment van verwondering en nostalgie, en dat is een groot onderdeel van Kerst in Disneyland Parijs.

Wat is het geheim van deze kerstmagie, uniek aan Disneyland Parijs?
Ik zal je een persoonlijke anekdote vertellen.
Enkele jaren geleden toen mijn zoon nog een kleine jongen was stond ik met hem in de rij voor een foto met de kerstman in een winkelcentrum. Hij was erg enthousiast, beetje bij beetje gingen we vooruit. Toen we bijna aan de beurt waren, al meer als een half uur in de rij, zei hij plots: "laten we gaan". Ik wilde blijven, we waren er nu toch al bijna, maar hij bleef aandringen: "Dit is niet de kerstman! Kijk zijn schoenen"
Het kostuum was er maar mijn zoontje had door dat de schoenen er niet bij paste. Dus voor hem was het niet de échte kerstman.
Dit verhaal verklaart mijn aandacht voor detail in het creëren van magie in Disneyland Parijs.
Magie is in alle kleine details die alles betekenen. We hebben het geluk om een Park te hebben vol met licht, specifiek in Main Street U.S.A. Zowel de grote lichtslingers als de kleine lichtjes langs de rand van de gebouwen.
De lampjes aan het dak zijn discreet maar maken het grote verschil. Zoals ook de schoorstenen en open haarden. Met het ontwerpen van alle open haarden in de winkels en restaurants wilde de ontwerper een warme en gezellige sfeer creëren. Tijdens de winter, als we bij iemand op bezoek komen en het is koud wordt onze jas aangenomen, warmen we ons op aan de open haard en krijgen we een warme chocomelk aangeboden. Het is een klein detail maar brengt wel de magie van Kerst tot leven.

Wat is uw kerstwens?
Het is voor mij duidelijk, goede gezondheid en deze crisis zo snel mogelijk beëindigen. Terug naar het normale leven en genieten van de kleine dingen. Het zien van je kinderen, vrienden, het knuffelen van je dierbaren en het lopen in het Park. Deze crisis heeft ons geleerd dat we veel dingen voor lief namen.
Dingen die voor ons normaal leken maar eigenlijk niet voor lief genomen mogen worden.
We moeten ons concentreren op dat wat écht belangrijk is, te beginnen met.....
Vrolijk Kerstfeest!
Op zoek naar de beste aanbieding voor Disneyland Paris? klik hier
That it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Prins Adam
Beheerder
Beheerder
BerichtenCOLON 9220
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2010, 08:40

[# 2] Kerstmis in Disneyland Paris: een reis vol herinneringen - Laten we kerstherinneringen delen met Emmanuel Lenormand, Show Director

Kerstmis is een speciale tijd om dierbare momenten te delen met degenen van wie we houden, vooral in Disneyland Parijs. Om ons in vakantiestemming te brengen, hebben we Imagineers en Cast Members gevraagd om hun meest gekoesterde kerstherinneringen met ons te delen.

Vandaag hebben we Emanuel Lenormand, Show Director

Afbeelding
(Foto genomen voor 2020)

Hoe was je eerste kerst in Disneyland Parijs?
Ik had het geluk om daar de allereerste kerst te zijn. Destijds was ik Dance Captain. Als onderdeel van een trainingsprogramma voor de opening van Euro Disneyland, werd ik voor de opening zes maanden naar Florida gestuurd. Toen ontdekte ik de betekenis van "Disney Christmas". Ik was verbaasd: alleen al in hun Magic Kingdom waren er twee kerstbomen, plus er was er een in Disney's Hollywood Studios en een andere in Epcot. Ik fantaseerde over deze gigantische bomen die je alleen in Disney Parken ziet en alle decoraties. Toen ik terugkwam in Frankrijk, genoot ik vooral van deze eerste kerst in Disneyland Parijs, maar deze keer in een Europese context. Ik was verbaasd over de versieringen in Main Street U.S.A. en natuurlijk de boom. Destijds werd “La Parade de Noël” (The Christmas Parade) gepresenteerd net na “La Parade Disney” (The Disney Parade).
Er was een float van de kerstman, sneeuwpoppen en " Wreath Ladies" die prachtige rode of groene kostuums droegen en grote kransen versierd met kaarsen. Alle Disney Figuren hadden kerstmutsen en sjaals. Er was ook het rendierballet - grappig met hun grote tongen die uit hun mond hingen, en 40 speelgoedsoldaatjes - waarvan sommigen daadwerkelijk drums of trompetten speelden… Je kon de soldaten van een afstand horen omdat ze grote schoenen hadden die veel lawaai maakten als ze allemaal tegelijk marcheerden.

Welke van de vele kerstvieringen in Disneyland Parijs hebben de meeste indruk op u gemaakt?
Natuurlijk zijn er de "Lights of Winter", die prachtige bogen in Main Street, US.A., of de "Noël Blanc" (White Christmas) in 1995, die echt heel elegant was. De Central Plaza-massieven waren bedekt met sneeuw en er waren ook volledig witte decoraties gerelateerd aan elk geïnstalleerd land: giraffen om Adventureland te symboliseren, beren voor Frontierland, een eenhoorn voor Fantasyland en een halve maan voor Discoveryland. Bovendien was er in het midden een enorme sneeuwbal met een engel erin en sneeuw die binnenin ronddraaide.
Een paar jaar later hadden we een kasteel dat volledig uit dennenbomen bestond. Je kon er doorheen lopen en van binnen kon je Bambi zien.
Dat is wat ik leuk vind aan Disneyland Paris: de originaliteit en Europese touch qua inrichting en concepten die je nergens anders vindt.

Aan welke kerstshows heb je deelgenomen?
Ik heb aan veel shows deelgenomen, maar ik herinner me vooral "Mickey's Paradise" (1995), met elke avond en elk weekend een optreden op de ijsbaan in het Disney's Hotel New York. Er waren enorme rollen film op het ijs en Mickey trok verschillende rekwisieten tevoorschijn - de lamp van Aladdin, een paraplu of zelfs de hoed van de tovenaarsleerling - die de geest binnen zouden laten, Mary Poppins en Bert en Hyacinth, het nijlpaard uit Fantasia. Het was een zeer geslaagde show.
Ik herinner me ook 'Mickey et la Magie de l’Hiver' (Mickey's Winter Wonderland) uit 1997 met verschillende standaarden van het seizoen, zoals 'Let It Snow', 'Baby, It's Cold Outside' of 'Winter Wonderland'. Het was een complete show. Toen mijn broer het kwam zien, vertelde hij me dat hij het gevoel had dat het een zondagmiddag was, dat hij naar een tv-tekenfilm van Donald Duck keek, omringd door de wereld van Kerstmis. We gingen van lachen naar nostalgie in een zeer realistische setting. Er was zelfs een ijsbaan op het podium! En aan het einde hadden we een slee getrokken door twee paarden van de Pony Farm die het podium opkwam voordat we naar de bergen vertrokken. Het was echt een geweldige show!


Afbeelding


Heb je eigenlijk de kans gehad om deze show van beide kanten van de spiegel te beleven, als artiest / performer? en vervolgens als regisseur.
Ik heb het ook meegemaakt tijdens de show van 1992, "Le Noël de Mickey" (Mickey's Christmas) op het Fantasy Festival Stage, waar je vandaag "Meet Mickey Mouse - Rencontre avec Mickey" zult vinden. Ik had het genoegen om het eerst als danser te doen en daarna als Show Director vanaf 2004… Ik had plezier met het toevoegen van allerlei persoonlijke details! Het was een heel leuke show, die op kerstavond zou plaatsvinden, in een charmante omgeving. Er waren dansende beren, poppen... Het was erg grappig!

Afbeelding


Afbeelding


Wat zijn je beste herinneringen als Show Director in de kersttijd?
Mijn grootste herinnering is dat ik in 2017 "Mickey et le Big Band de Noël" (Mickey's Christmas Big Band) heb gemaakt voor Vidéopolis. Het was een echte uitdaging omdat we dit soort dingen nog nooit hadden gedaan in Disneyland Parijs. Onze vice-president die de leiding had over de shows, wilde echt dat we deze Carnegie Hall, Broadway, tapdansen, bigband-achtige dimensie hadden. Ik heb er goede herinneringen aan. We werkten samen met een choreograaf uit New York, Matt West, die de Broadway-musical Beauty and the Beast deed. Ik vond het geweldig om met de muzikanten en de verschillende ambachtslieden aan dit project te werken. Nadien was het Arnaud Feredj die het overbracht naar het Animagique Theater waar het echt thuishoort… het was een geweldige primeur!

Mijn andere baby was "Chantons Noël!" (Let's Sing Christmas!) Opnieuw, in Vidéopolis, in 2018 en 2019. Dit was de eerste show waarin het Disney Performing Arts Program werd geïntegreerd, waarmee amateurensembles kunnen optreden op de podia van Disneyland Parijs. Het was een bijzonder complex project omdat er groepen uit heel Europa bij betrokken waren, en ondanks alle logistieke moeilijkheden zijn we erin geslaagd het samen te stellen! De muziek was geweldig. Het is geproduceerd in Florida. Je kon echt de geest van Kerstmis a la Dicken's voelen, met sublieme kostuums ontworpen door Disneyland Paris 'kostuumontwerper, Sandrine Deschamp, die ook de kostuums ontwierp voor' Un Noël Fantastitch '(A Merry Stitchmas) en' La Parade de Noël '( Disney's Christmas Parade). Het was erg leuk om aan de twee versies van de show te werken: in het weekend hadden we koren tot 100 mensen - het had een enorme impact op het publiek. Voor deze versie was de enscenering nogal sober om deze ensembles te benadrukken. Vervolgens hadden we doordeweeks een versie zonder koor. Als gevolg hiervan was alles wat uitgebreider voor de zangers en de personages. Bovendien was er de magie van de video, waar de songtekst van de liedjes kon worden weergegeven zodat het publiek met ons mee kon zingen. Het was een geweldige show: vier zangers, Disney-figuren en de magie werkte!

Afbeelding


Afbeelding


Je bracht ook de kerstsfeer naar Walt Disney Studios Park.
Voor de eerste kerst van het park heb ik "Swing Along Santas" gelanceerd, a cappella-zangers die optreden op een kleine houten brug. Amerikanen hebben hun eigen manier om Kerstmis te zingen, met een jazzy kant. Het is iets waar ik erg van heb genoten tijdens mijn eerste kerst in Florida, toen ik luisterde naar al die liedjes als " Santa Claus is Coming to Town ", "Winter Wonderland" of "Rockin 'around the Christmas Tree". Dus ik pakte het idee weer op met dit ensemble zangstandaarden in harmonie met kerstman-uitrusting versierd met elektrische slingers! Er waren ook de "Ciné Folies", groepen acteurs die filmscènes simuleerden in Studio 1. Ik had al hun scripts geschreven en ik maakte er een "kerstversie" van. Het was hilarisch!

Muziek speelt een belangrijke rol in je artistieke benadering. Welke is jouw favoriet van alle titels die voor Disneyland Paris zijn geproduceerd?
Ik zou zeggen "Chante, C'est Noël", gecomponeerd door Vasile Sirli, voormalig muziekdirecteur van Disneyland Parijs. Ik hou van dit liedje. Het is zowel ritmisch als verenigend. Het is een liedje waar we ook als gezin naar hebben geluisterd, vooral met mijn zus, en ik herinner me dat haar kinderen rond de kerstboom sprongen terwijl ze ernaar luisterden!

Kun je ons meer vertellen over de verschillende manieren om Kerstmis te vieren in de entertainmentshows in Disneyland Parijs?
Het mooie aan deze tijd van het jaar in Disneyland Paris is dat we onze gasten allerlei soorten kerstsfeer kunnen bieden, en dat er voor elk wat wils is. We kunnen bigband spelen, traditioneel a la Dickens, en we kunnen ook merken dat we iets doen dat meer in de lijn met pop! Het is de leuke kant van Disney… Zoals in “Un Noël Fantastitch” (A Merry Stitchmas) dat ik in 2017 creëerde voor de Royal Castle Stage. Het was een soort "C'est Magique!" (Feel the Magic) Kerstversie, vol energie, heel kleurrijk. Ik stond er zelfs op dat Minnie het lied van Mariah Carey zong, "All I Want For Christmas Is You". We hebben er een nummer in cabaretstijl van gemaakt. Ik had de tijd van mijn leven! Het eerste jaar werd ik ook gek met de rekwisieten. Ze waren overal! Maar ik vond het geweldig! Ze helpen echt om de verhalen te vertellen. Ik vind het leuk dat de choreografie logisch is en rekwisieten helpen ons daar echt bij. Ik herinner me de Toy Story-set, waar de dansers op het podium kwamen met deze grote knuffels… Buzz, Woody, Jessie en zelfs Mr. Potato Head. Het was allemaal heel speels. Als kind, toen ik naar shows ging, voelde ik me altijd aangetrokken tot details en rekwisieten. Het heeft me altijd gefascineerd.

Wat betekent het creëren van en toezicht houden op de kerstfestiviteiten in Disneyland Paris voor jou?
Het is veel werk, maar voor mij is het een unieke kans. Ik ben altijd al een kerstfreak geweest. Als kind wacht je er lang op en het gaat heel snel voorbij. In Disneyland Paris begint Kerstmis begin november. Het is net een enorme adventskalender van bijna 50 dagen! Wat mij betreft, ik begin er nog eerder aan te werken. Het is een droom die uitkomt!
Op zoek naar de beste aanbieding voor Disneyland Paris? klik hier
That it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Afbeelding
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar