Belgische première Vaiana
Ik moet toegeven, veel had ik nog niet over
Vaiana gelezen of gehoord. Dus gingen we zonder enige voorkennis afgelopen maandag naar de Belgische première van Vaiana. Voor wie het nog niet weet, de film gaat over een avontuurlijke tiener die een gewaagde missie onderneemt om haar volk te redden. Tijdens die reis ontmoet ze de halfgod Maui en samen bezeilen ze de open oceaan.
Wij kozen maandag om de originele 3D versie te bekijken, maar in de Vlaamse versie vertolkt
Laura Tesoro de rol van
Vaiana, is
Sean Dhont Maui,
Ivan Pecnik Chief Tui en
Hilde Norga Oma Tala.
Voor de Belgische première haalde de Walt Disney Company terug alles uit de kast om iedereen een geslaagde avond te geven: de Brugse Kinepolis werd omgetoverd tot een tropische hal inclusief palmbomen, zand en blauwe loper. Op die blauwe loper mochten we terug heel wat bekend volk verwelkomen.
Voor de release van hun 56e classic bezorgden ze ons tijdens deze warme avond wel even kippenvel toen niemand minder dan de beroemde Disney filmmakers
Ron Clements en
John Musker (De kleine Zeemeermin, Aladdin, Prinses en de Kikker,…) ten tonele verschenen. Voor deze gelegenheid brachten de heren producent
Osnat Shurer (Lifted, One Man Band) mee.
Na de vele foto’s installeerden we ons met drankje en wat popcorn en zetten we ons schrap voor 100 minuten aan onvervalste Disneymagie. Natuurlijk verklappen we nog niet veel van de film, maar we kunnen wel meegeven dat iedereen vanaf 30 november naar de bioscopen moet rennen om Vaiana te gaan zien! Voor ons is Vaiana een Disney klassieker pur sang.
De afgelopen jaren worden de Disney prinsessen avontuurlijker en eigenzinniger, en hierop gaat Vaiana verder. Haar volk stamt oorspronkelijk af van zeevaarders, maar door een akelige ervaring krijgt haar vader plots een afkeer van de oceaan. Hij verlangt dat Vaiana na hem stamhoofd wordt en voor hun volk zorgt. Sinds zij een klein meisje was voelt Vaiana echter de roep van het water en is het uiteindelijk haar oma die Vaiana hierin stimuleert. Om hun volk te redden van hongersnood en totale vernietiging stuurt ze Vaiana op zoek naar de halfgod Maui. Zo trekt ze in haar eentje de wereld in voor de reis van haar leven. Gedurende de reis moet ze meermaals haar mannetje staan en regelmatig wordt ze geconfronteerd met het feit dat niet altijd alles loopt zoals verwacht. Ze leert niet enkel heel wat over haar voorouders maar komt ook meermaals haarzelf tegen.
De Polynesische sfeer wordt prachtig weergeven door de mix van achtergronden, muziek en figuren. Het is gewaagd om een voor de Westerse wereld toch wel redelijk onbekende leefwereld te gebruiken, maar in Vaiana waan je je echt wel op één of ander tropisch eiland. Je ziet zo dat er in de research alleen al erg veel tijd werd gestopt. Ook door experts in te huren die voor de muziek zorgden weten ze die sfeer extra op te wekken. Er zitten enkele prachtige liedjes in, maar ook hier werd er terug met vuur gespeeld door niet altijd voor een Engelstalige tekst te kiezen. Wat ik trouwens enkel kan waarderen!
“If you wear a dress and have an animal sidekick, you’re a princess.” wordt letterlijk aangehaald in de film, en zoals we het gewoon zijn komen er ook in Vaiana enkele sidekicks aan bod, al kregen deze een redelijke kleine rol. Graag had ik wel wat meer fratsen gezien van Hei Hei de haan en Pua het varkentje (hé, lijken die niet erg goed op de regisseurs

). Wist je trouwens dat Maui’s tatoeages op het scherm werden gebracht door klassieke handgetekende animatie? Zeker eens op letten dus! Ook zitten er heel wat easter eggs in de film verwerkt. Sven uit Frozen is redelijk goed te zien, maar naar Botje, Baymax, Olaf en de lamp uit Aladdin zal je wat langer moeten zoeken!
Misschien één puntje van kritiek, de scene met Tamatoa (de gigantische krab) kon mij niet zo erg raken. Dit was even een dieptepuntje, maar dat is louter mijn eigen persoonlijke mening. Misschien vinden anderen dit dan wel weer super.
Vaiana is samengevat een bijzondere, maar échte Disney klassieker. Een apart verhaal met een sterke vrouw die haar eigen mening en wil volop naar voren brengt. De boodschap “wanneer je iets wil er volop voor moet gaan en niet zomaar moet opgeven” zit doordrenkt in de film, maar wordt niet constant onder onze neus gewreven. En de prachtige animatie, achtergrond en muziek zorgen ervoor dat Vaiana mijn favoriete Disneyfilm wordt van de laatste jaren. Deze film laat nogmaals blijken waarom ik vroeger (en nog steeds) graag de tv opzet en een Disneyfilm in de blu-ray speler stop!
Vaiana is dé familiefilm van 2016! Twijfel dus niet, ga hem zeker zien in de bioscoop bij jou in de buurt!