Waarom ik de 5K leuker vond dan de 10K? Ik had zelf totaal geen last van de donkere stukken, kon alles prima zien. Ik vind de kleuren prachtig in het donker! We starten in A (10K in B), en het voelde echt als een VIP vak. We hadden maar een stuk of 20 mensen voor ons. Geen irritatie (zoals bij de 10K wel) van mensen die op het laatste moment aankakken en dan zichzelf nog naar voren dringen. Bij de 5K was het eerste character Belle & Beest waar bijna geen rij voor stond, daarna nog 2 character stops gemaakt (Chopin+Esmeralda en Aristocats, ook kleine rij). Het voelde allemaal veel relaxter. Tuurlijk waren er minder photostops en photopass fotografen, maar het parcour was veel rustiger en de rijen minder lang.
Wat ons ontzettend tegen viel van de 10K waren de gigantische rijen. Eerste waren de 3 biggetjes, dat ging vlot. Maar daarna waren Japie Krekel en Pinokkio, maar ze zeiden dat ze zo gingen wisselen en zou Pinokkio en Gepetto terugkomen. Toen zijn we uit de rij gestapt. Jasmine en Sultan gedaan, de draak van de parade en Aurora en prins. Maar toen... we stonden 20min lang in de rij voor Stitch en Angel, we hadden een wissel meegemaakt, en die ging heel vlot, ze waren maar 2 min weg. Maar na die pauze waren ze terug voor nog geen 5min en toen was het "They're leaving now and won't come back!" Dat kan je niet maken! Je moet een rij afsluiten, wij stonden ruim 20min in de rij en hadden nog meer dan 70 andere mensen na ons! Stitch en Angel liepen langs de rij en het was een gedrang om een foto te maken. Het is mij dus gelukt, maar mijn vriend mocht er niet meer mee op de foto!
Terwijl we in de rij stonden werd het parcour ook heel erg leeg... We werden door heel weinig mensen nog gepasseerd en waren ons opeens bewust dat we erg veel tijd waren verloren door deze stop. We renden door en de meeste characters waren al weg, en de photografen waren ook al weg! Ik vind dat helemaal niet kunnen voor de mensen die in C starten en de 10K wandelen! Ik heb niets tegen wandelaars, zij leggen net zo goed die hele 10K af als hardlopers en verdienen ook foto's en characterstops!
Vanaf kilometer 4 tot en met 7,5 waren alle characters weg! Bij 7,5km zagen we Jessie en Woody, en ondanks dat wij verkleed als hun waren, was de rij al gesloten helaas... Daarna alleen nog Jack en Sally gezien, maar die rij was te lang. Ook is ons parcour behoorlijk afgesneden! Ipv de lus na 6km moesten we rechtdoor en waren we na 200m al bij km 7.
Dus ja, hele persoonlijke ervaring waarom wij de 5K beter vonden dan de 10K. Bij de 10K waren heel veel mensen (hardlopers en wandelaars!) die zich niet hielden aan de etiquette: met 5 man breed lopen, langzame (hard)lopers moesten wij behoorlijk om heen zigzaggen.
En trouwens, de HM medaille is ietsjes groter dan die van 2016!

Ik wist wel dat ik niet gek was of het me verbeelde haha!