Bob Iger geeft zijn functie als CEO van The Walt Disney Company over aan Bob Chapek. Iger zal aanblijven als chairman voor de duur van zijn contract tot eind 2021.
BURBANK, Californië, 25 februari 2020 - De Raad van Bestuur van Walt Disney Company (NYSE: DIS) heeft vandaag aangekondigd dat Bob Chapek is benoemd tot Chief Executive Officer, The Walt Disney Company, met onmiddellijke ingang. De heer Chapek was onlangs nog voorzitter van Disney Parks, Experiences and Products.
Robert A. Iger neemt de rol van Executive Chairman op zich en zal de creatieve inspanningen van het bedrijf leiden, terwijl hij de Raad van Bestuur leidt en het volledige voordeel van zijn ervaring, leiderschap en begeleiding biedt om een vlotte en succesvolle overgang te verzekeren tot het einde van zijn contract op 31 december 2021.
"Met de succesvolle lancering van Disney's direct-to-consumer formats en de integratie van Twenty-First Century Fox goed op gang, denk ik dat dit het optimale moment is om over te stappen naar een nieuwe CEO," zei de heer Iger. "Ik heb het volste vertrouwen in Bob en kijk ernaar uit om de komende 22 maanden nauw met hem samen te werken terwijl hij deze nieuwe rol op zich neemt en zich verdiept in Disney's veelzijdige wereldwijde bedrijven en operaties, terwijl ik me blijf richten op de creatieve inspanningen van het bedrijf.
De heer Iger voegt hieraan toe: "Bob wordt de zevende CEO in de bijna 100-jarige geschiedenis van Disney, en hij heeft bewezen dat hij uitzonderlijk gekwalificeerd is om het bedrijf naar de volgende eeuw te leiden. Gedurende zijn hele carrière heeft Bob met integriteit en overtuiging geleid, waarbij hij altijd de rijke erfenis van Disney heeft gerespecteerd en tegelijkertijd slimme, innovatieve risico's voor de toekomst heeft genomen. Zijn succes in de afgelopen 27 jaar weerspiegelt zijn visionaire leiderschap en de sterke zakelijke groei en de stellaire resultaten die hij consequent heeft bereikt in zijn functies bij Parks, Consumer Products en de Studio. Onder Bob's leiderschap als CEO zullen onze portfolio van geweldige bedrijven en onze geweldige en getalenteerde mensen het bedrijf en zijn aandeelhouders nog jaren goed van dienst zijn.
"Ik ben ongelooflijk vereerd en nederig om de rol van CEO op mij te nemen van wat ik echt geloof dat het grootste bedrijf ter wereld is, en om onze uitzonderlijk getalenteerde en toegewijde castmembers en werknemers te leiden," zei de heer Chapek. "Bob Iger heeft Disney uitgebouwd tot het meest bewonderde en succesvolle media- en entertainmentbedrijf, en ik heb het geluk gehad om als lid van zijn leiderschapsteam op de eerste rij te staan. Ik deel zijn inzet voor creatieve uitmuntendheid, technologische innovatie en internationale expansie, en ik zal deze zelfde strategische pijlers blijven omarmen. Alles wat we tot nu toe hebben bereikt, dient als een solide basis voor verdere creatieve verhalen, gedurfde innovatie en het nemen van doordachte risico's".
Susan Arnold, onafhankelijk Lead Director van de Disney Board, zei: "De Board is de afgelopen jaren actief bezig geweest met opvolgingsplanning, en na overweging van interne en externe kandidaten hebben we unaniem Bob Chapek gekozen als de volgende CEO van The Walt Disney Company. De heer Chapek heeft blijk gegeven van uitstekend leiderschap en een bewezen vermogen om sterke resultaten te leveren in een breed scala van bedrijven, en zijn enorme begrip van de breedte en diepte van het bedrijf en zijn waardering voor de speciale band tussen Disney en zijn consumenten maakt hem de perfecte keuze als de volgende CEO.
"De heer Chapek zal ook profiteren van de begeleiding van een van 's werelds meest gewaardeerde en succesvolle bedrijfsleiders, Bob Iger," vervolgt mevrouw Arnold. "In de afgelopen 15 jaar als CEO heeft de heer Iger The Walt Disney Company getransformeerd, voortbouwend op de geschiedenis van het bedrijf, met de overnames van Pixar, Marvel, Lucasfilm en Twenty-First Century Fox en met een vervijfvoudiging van de marktkapitalisatie van het bedrijf. Disney heeft ongeëvenaarde financiële en creatieve hoogten bereikt dankzij het sterke leiderschap en de duidelijke strategische visie van de heer Iger. Wij geloven dat het leiderschap van de heer Chapek en zijn betrokkenheid bij deze strategie ervoor zullen zorgen dat de Vennootschap ook in de komende jaren aanzienlijke waarde zal blijven creëren voor onze aandeelhouders.
In de nieuwe rol van de heer Chapek als CEO zal hij direct toezicht houden op alle bedrijfssegmenten en bedrijfsfuncties van de Vennootschap. De heer Chapek zal verslag uitbrengen aan de Executive Chairman, de heer Iger, en de Raad van Bestuur. Hij zal op een later tijdstip tot de Raad van Bestuur worden benoemd. Een nieuw hoofd van Disney Parks, Experiences and Products zal op een later tijdstip worden benoemd.
De heer Chapek was sinds de oprichting van het segment in 2018 voorzitter van Disney Parks, Experiences and Products en daarvoor was hij sinds 2015 voorzitter van Walt Disney Parks and Resorts.
Als voorzitter van Disney Parks, Experiences and Products hield de heer Chapek toezicht op het grootste bedrijfssegment van de Vennootschap, met activiteiten over de hele wereld en meer dan 170.000 werknemers wereldwijd. Het segment omvat Disney's iconische reis-en vrijetijdsbedrijven, met zes resort bestemmingen in de Verenigde Staten, Europa en Azië, een top-rated cruisemaatschappij, een populair vakantie- programma, en een bekroond begeleid familie avontuur bedrijf. Disney's wereldwijde activiteiten op het gebied van consumentenproducten omvatten 's werelds grootste licentiebedrijf op het gebied van speelgoed, kleding, huishoudelijke artikelen, digitale games en apps, 's werelds grootste uitgever van kinderboeken, Disney-winkellocaties over de hele wereld, en de shopDisney e-commerce platform.
Tijdens zijn ambtstermijn in het Parksegment, hield de heer Chapek toezicht op de opening van Disney's eerste themapark en het resort op het vasteland van China, Shanghai Disney Resort, de toevoeging van tal van gastenaanbod in zes Disney's resort bestemmingen in de VS, Europa en Azië, met inbegrip van de oprichting van de nieuwe Star Wars: Galaxy's Edge van Disneyland en Walt Disney World en de toevoeging van Marvel-geïnspireerde attracties over de hele wereld, en de uitbreiding van Disney Cruise Line met de aangekondigde bouw van drie nieuwe schepen.
Van 2011 tot 2015 was de heer Chapek President van het voormalige Disney Consumer Products segment, waar hij de technologie-geleide transformatie van de consumentenproducten van het bedrijf, de detailhandel en de uitgeverijen reed. Daarvoor was hij President of Distribution voor de Walt Disney Studios en was hij verantwoordelijk voor het toezicht op de algemene strategie van de Studios voor de distributie van content op meerdere platforms, waaronder theatertentoonstellingen, home entertainment, betaaltelevisie, digitaal entertainment en nieuwe media. Hij was ook President van Walt Disney Studios Home Entertainment, waar hij de succesvolle "kluisstrategie" voor de iconische films van het bedrijf leidde en het primaire formaat van home entertainment transformeerde van DVD naar Blu-ray.
Voordat hij in 1993 bij Disney kwam, werkte de heer Chapek bij H.J. Heinz Company in brand management en bij J. Walter Thompson in de reclame.
De heer Chapek behaalde een B.S. in Microbiologie aan de Indiana University Bloomington en een MBA aan de Michigan State University.