Bump schreef:De SW Dark side lijkt mij heel erg leuk, ik vind het vooral heel lastig inschatten welke afstand het beste en het handigste is. Vrijdags komen wij als het goed is aan en ik vraag mij af of ik dan nog voldoende tijd heb om een bib op te halen voor de 10k. Of kan ik na een jaar oefenen toch wel de 21k. lopen? Dan zit er meer speling tussen het reizen en de race.
Ik denk dat ik nu vooral veel meer wil weten over de praktische zaken van RunDisney en hoe realistisch het is om eventueel een 21k. te lopen.
Leuk dat je misschien de Dark Side gaat doen! Je stelt twee hele verschillende vragen. Mijn antwoord is niet perse het enige goede antwoord, maar mijn mening en mijn ervaring wat betreft hardlopen.
Dit is de links naar de event guide van 2017:
http://rodale-usa.instantmagazine.com/r ... dshm042317
Vraag 1. Je zegt niet hoe laat je aankomt, en ik snap dat je dit zo ver van te voren ook nog niet weet. Hou rekening met de openingstijden van de Expo, waar je je bib op moet halen. De Expo is in het ESPN Wide World of Sports Complex en is op vrijdag geopend van 10-19u, niet zo heel erg lang dus. RunDisney heeft eigenlijk maar hele uiterste uitzonderingen dat je je bib op kunt halen vlak voor de start van de race, hierin zijn ze in California makkelijker dan in WDW. Maar ga er van uit dat je dit niet voor elkaar krijgt, probeer het op tijd op te halen. En hou rekening met de tijd die je nodig hebt om vanaf hotel naar de Expo te gaan. Hoe dichterbij je in een hotel zit bij ESPN, hoe sneller je er bent natuurlijk. Ik zou zelf wel een Disney hotel kiezen, want alle Disney hotels zijn "host" hotels, dat betekent dat er gratis shuttle bussen gaan naar de expo, en midden in de nacht naar de start en na de finish natuurlijk ook weer.
Vraag 2. Dark Side is pas in april 2018! Tijd genoeg om te beginnen met trainen! Ik ben zelf bij 0 begonnen en 11 maanden later heb ik mijn eerste halve marathon gelopen, als je wilt, kan dit in een nog kortere tijd. Volg wel netjes schema's, bijvoorbeeld van 0-5, 5-10 en 10-21.1 (of tussenstap 10-15 en 15-21.1), om zo blessures te voorkomen. En besef je wel, Disney is leuk! En iets minder serieus, waardoor de drempel lager ligt om aan een halve marathon mee te doen. Het limiet is 16min/mile (ongeveer 9:50min/km), en dit limiet gaat pas in wanneer de laatste hardloper over de start gaat. Dan heeft diegene 3u en 30min de tijd om te finishen. Kan best zijn dat jij bijvoorbeeld een 30min eerder start dan de laatste, dan is jouw limiet dus al 4uur! Wandelen tussendoor is geen probleem, in Amerika trainen heel veel mensen volgens de methode van Jeff Galloway, runwalkrun. Je zult zien, all shapes and sizes and all ages doen mee met een halve marathon! If you can dream it, you can do it! Maar train wel