In Movie Park Germany wordt driftig getimmerd, gegraven, gelast, gebouwd en geschilderd aan The Lost Temple, het nieuwe prehistorische avontuur van het Duitse filmpark.
"We willen de mensen een verhaal vertellen. Een kwartier lang nemen we de bezoekers mee in de wereld van de Britse archeoloog dr. Jeffrey Carter die diep onder de grond een eeuwenoude tempel heeft ontdekt. We leiden de gasten langs opgravingen en gaan vervolgens met een lift 700 meter onder de aarde. Daar wacht een groot avontuur, want de tempel is in bezit genomen door monsterlijk dinosaurussen die geen prijs stellen op de komst van de onverwachte bezoekers." Wouter Dekkers van Movie Park Germany steekt zijn enthousiasme voor The Lost Temple niet onder stoelen of banken. Ruim 2 jaar geleden zette de parkdirecteur zijn kaarten nog op een grote nieuwe achtbaan, maar inmiddels is hij er van overtuigd dat de unieke familiebelevenis de juiste attractie voor zijn filmpark is.

Oog in oog met dino's
In The Lost Temple komen gasten oog in oog te staan met levensgrote dinosaurussen die op een ovaal, 23 meter groot filmscherm tot leven komen. Bezoekers rijden met 2 expeditiebussen de 'immersive tunnel' in. De bussen staan op verrijdbare, hydraulische onderstellen die de bewegingen op het scherm rondom de bezoekers volgen. Bovendien dragen alle expeditieleden actieve 3D-brillen die gesynchroniseerd zijn met de beelden. De 2,5 minuten durende filmervaring wordt daardoor ongekend, verzekert Wouter Dekkers.
Van Movie Magic naar The Lost Temple
The Lost Temple wordt gebouwd in de voormalige hallen van de attractie Movie Magic, die bezoekers jarenlang liet zien hoe speelfilms worden gemaakt. De grote hallen vlakbij de ingang van Movie Park Germany stonden al een tijdje leeg. Nu wordt er met man en macht gewerkt in The Lost Temple, in de hoop de attractie met Pinksteren voor het publiek te kunnen openen.

Vuurballen en een aardbeving
Het verhaal van de geheimzinnige, onontdekte tempel begint reeds in de wachtrij. In een opgraving zien bezoekers al de eerste dino. Eenmaal binnen geven speciale effecten het idee dat de gasten tot 700 meter onder de grond afdalen. Bezoekers lopen door een skelet van een dinosaurus, zien vervolgens de opgegraven tempel in de steigers staan, terwijl vuurballen rakelings over hun hoofd schieten. In Crystal Cove worden daarna de 3D-brillen uitgedeeld. Er volgt dan nog 1 voorshow, waar een aardbeving de expeditiegangers de bussen in jaagt.
Midden in de actie
De 2 expeditiebussen zijn verrijdbare simulatoren. Ze nemen ieder 30 gasten mee de tunnel in, waar een 360-graden-scherm van 23 meter alle zintuigen van de bezoekers zal prikkelen. De techniek van een 'immersive tunnel' wordt alleen nog maar toegepast in Universal Studios in Hollywood, waar King Kong levensgroot op het scherm verschijnt. Parkdirecteur Wouter Dekkers is in Californië gaan kijken en was onder de indruk. "King Kong is daar onderdeel van een lange studiotour. Telkens als ik de 'immersive tunnel' wilde zien, moest ik de hele tour doen. Na 3 keer heb je Jaws en Desperate Housewives wel gezien hoor. Maar van Kong Kong kreeg ik geen genoeg; je zit echt mídden in de actie!"
Plannen voor achtbaan en dondergod Thor
Pas in de zomer van 2013 viel de beslissing om bezoekers van Movie Park Germany te verrassen met The Lost Temple. "De allereerste mail over de nieuwe aanwinst dateert van 8 augustus", lacht Dekkers. Daarvoor waren er plannen voor een nieuwe achtbaan en ook een darkride rondom dondergod Thor is korte tijd in beeld geweest. "In de achtbaan hebben we een paar jaar geleden veel tijd en energie gestoken. Maar we moesten realistisch zijn: een investering van 10 miljoen euro was in een economisch onzekere periode een te grote gok."
Niet zeuren, maar doorgaan
"In augustus 2012 hebben we de rollercoaster in de ijskast gezet", vertelt Wouter Dekkers. "Daarna moet je niet langer zeuren, maar doorgaan. De dag erna al waren we met nieuwe plannen bezig. Een grote attractie voor 2013 was toen te kort dag. Het werd dat jaar Teenage Mutant Ninja Turtles: License to drive, een verkeersschool voor kinderen. Ik was sceptisch. Eerlijk gezegd dacht ik: wat moeten we met die schildpadden? Maar ik had het helemaal fout: de Ninja Turtles blijken razend populair."
Handen niet op elkaar voor Thor
Korte tijd leefde het idee om darkride Thor's Hammer naar Duitsland te halen. De attractie is een succes in het Noorse pretpark Tusenfryd, een zusterpark van Movie Park Germany. "Thor's Hammer is gebouwd in een bestaande, natuurlijke grot", vertelt Wouter Dekkers, die een kijkje ging nemen bij zijn Noorse collega's. "Maar in onze hallen zou het mythische verhaal niet tot zijn recht komen. Ik kreeg er hier de handen niet voor op elkaar."

Prehistorisch avontuur ook voor kinderen
Met The Lost Temple wil Movie Park Germany zich nog meer focussen op families. De 5 miljoen euro kostende attractie is toegankelijk voor bezoekers vanaf 1 meter. Dat betekent dat kinderen al vanaf 4 jaar welkom zijn in de onderaardse tempel. Aan de ouders wordt gevraagd te beoordelen of het prehistorische avontuur geschikt is voor hun kroost. De 2 treinen van de nieuwe aanwinst van het filmpark in Bottrop-Kirchhellen zullen per uur ongeveer 900 bezoekers naar de verborgen tempel kunnen brengen. Na afloop van de expeditie verlaten de gasten door souvenirschop Department Store de attractie.
Bron Rides.nl