Euro Disney SCA zal op 7 november zijn jaarlijkse resultaten voor het jaar 2013 aankondigen. In deze resultaten worden de gebruikelijke cijfers als omzet, parkbezoeken, gemiddelde uitgave per bezoeker, de bezettingsgraad van de hotels, de kosten en natuurlijk het nettoresultaat gecommuniceerd
Zoals gewoonlijk zal Philippe Gas, CEO van Euro Disney SCA uitleg geven bij deze cijfers.
Te weten is dat de cijfers van het tweede semester, dat afgesloten is op 30 september 2013, niet te verwaarlozen zijn in deze balans, omdat deze cijfers het hoogseizoen omvatten, dat beslissend is voor de boekhouding van Disneyland Paris. En het was een semester dat deel uitmaakte van het seizoen van de verlenging van de 20ste verjaardag van Disneyland Paris.
Van vorig jaar onthouden we, met de herfinanciering van de groep door TWDC, dat 2012 werd beëindigd met verhoogde omzetcijfers, zowel voor de toeristische attracties als voor de immobiliënontwikkeling, parkbezoeken, gemiddelde uitgave per bezoeker en per kamer. Deze verhogingen waren vooral een gevolg van het succes van het seizoen van 20 jaar Disneyland Paris. Meer negatief waren de stortvloed aan financiën en het verminderen van de hotelbezoeken, ook al namen de financiële kosten en uitbatingskosten toe. In de finale berekening kwam het totale nettoverlies van 2012 neer op 100,2 miljoen euro.
Bij het afsluiten van het eerste semester 2013 op 31 maart, kwam Euro Disney SCA aan met voorzichtig optimistische cijfers, gebaseerd op cijfers van vorig jaar. De parkbezoeken (-100.000 bezoekers) en de bezettingsgraad van de hotels (-2%) waren gezakt, maar de gemiddelde uitgave per bezoeker (+2%) en per kamer (+0,6%) waren gestegen. Het omzetcijfer is dus gelukkig gestegen met 10 miljoen euro, maar na aftrek van (verhoogde) exploitatiekosten komt men tot een negatief resultaat van 83 miljoen euro, 2 miljoen minder dan vorig jaar. Daarvan moeten de financiële kosten nog afgetrokken worden, wat uiteindelijk neerkomt op een verlies van 108,4 miljoen. Dat is een achteruitgang van 10%.
Bij gebrek aan miraculeuze oplossingen, moet men nu dus wachten op cijfers van een tweede semester, dat voortgaat op een (nog te perfectioneren) weg die een verhoogd omzetcijfer en een vermindering aan kosten combineert, en zo het nettoverlies vermindert op lange termijn. Daarbij moet Disneyland Paris ook nog een moeilijke te meten factor in acht nemen, namelijk de bezoekerstevredenheid, die de laatste tijd meer en meer in vraag wordt gesteld.
Bron
http://radiodisneyclub.fr/edsca-resultats-annuels-2013/